Sprutbyte

Idag pågår landstingsfullmäktige. Vi befinner oss i Västervik på Gränsö slott. Det är oerhört vackert här.

I eftermiddag kommer interpellationsdebatten att äga rum. En av interpellationer handlar om missbruk och ställer frågan om inställningen till sprutbyte i Kalmar. Den rödgröna majoriteten är generellt positiv till att bedriva en sprutbytesmottagning. Det är även professionen. Det är ju inte så förvånade eftersom läkare och sjukvårdspersonal har som uppgift att förebygga, lindra och bota sjukdom.

Jag ser precis som professionen sprutbytesmottagning som en hälsofråga. Alla har rätt till sin hälsa oavsett om det är narkomaner, idrottare, rökare eller städare, för att nämna några.

Från miljöpartiets landstingsgrupp och från mig finns det en förhoppning att vi kan få i gång en sprutbytesmottagning i landstinget inom de närmaste åren. Jag kommer i diskussionen med våra samarbetspartier att begära att en utredning tittar på hur en sådan verksamhet ska kunna utformas i vårt landsting. Jag vet att (S) och (V) är intresserade så jag utgår ifrån att det inte ska bli några problem att få gehör för det kravet.

Detta inlägg publicerades i Hälso- och sjukvård och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar