Vad är det som händer?

Under sommaren har nog fler än jag funderat och förfasats över det här med sexuella övergrepp på offentliga platser. Alla dessa anmälningar som gjorts på framförallt festivaler och liknade under sommaren gör mig mörkrädd. Den enkla frågan är ju, vad är det för fel på män?

Men det värsta är ju att det inte är något nytt fenomen. Så här har det alltid varit, iallafall så länge jag levt. När jag och mina kompisar hade föräldrafritt hemma så blev det ofta stora fester med många ungdomar och en hel del alkohol. Varje fest dök en av kompisarnas pappa upp under förevändningen att han skulle titta till oss. Det han egentligen gjorde var att mer eller mindre grovt tafsa på någon tjej som var lite för full för att kunna göra motstånd. Vi var många som tyckte synd om kompisen som hade en snuskgubbe till pappa, vi mådde dåligt över vad vi varit med om men jag tror ingen någonsin reflekterade över att det borde ha anmälts. Det som hade hänt uppfattades som äckligt men inte som ett brott.

Och där har vi väl det som eventuellt kan anses som positivt, att alla förstår att tafsande inte bara är äckligt utan även faktiskt en brottslig handling. Det som behövs nu är att några faktiskt blir dömda oxå så det verkligen blir tydligt att kvinnor inte ska behöva acceptera att bli utsatta.

Och som om inte detta är nog så införde en del stränder i Frankrike, ett västeuropeiskt land!, ett förbud som gör det möjligt för poliser att kräva att kvinnor klär av sig!

Så vad är det som händer?

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

