Dålig feministisk analys

Häromdagen sa jag till en politisk kollega ifrån vänsterpartiet att många män i v inte verkar vara helt klara i sin feministiska analys när det väl kommer till kritan.

Oj vad jag har fått äta upp det idag. Flera män i mitt eget parti har visat sig ha samma grunda analys av feminism och hur vi alla påverkas av de patriarkala strukturerna.

Att som man inte kunna förstå hur kränkande det är att inte bli hälsad på på samma sätt som en man är väldigt förvånande. Jag tror att alla kvinnor kan förstå hur det känns jag tror oxå att både kvinnor och män i olika minoriteter kan förstå detta. 

Det händer nämligen alldeles för ofta i Sverige att kvinnor blir förminskade genom mäns beteende. Jag kan nämna två tillfällen där det hänt mig

När jag och barnens far skulle renovera vårt hus så möttes vi ofta på byggvaruhusen av manliga butiksanställda som alltid ville prata med barnens far och inte med mig, trots att han tydligt visade att det var mig dom skulle prata med.

Ett annat exempel är från politiken och detta hände under förra året. Jag och en tjänsteman från landstinget satt i möte med ett kommunalråd. Kommunalrådet ifråga ville inte titta på mig och tala till mig fast att både jag och tjänstemannen var väldigt tydliga med att det var mellan mig och kommunalrådet som samtalet skulle ske.

De här exemplen hade inget med religion att göra. Det är de patriarkala strukturerna och bristen på feministisk analys som är problemet och jag hoppas alla män snart kan komma till den insikten. Det är nämligen otroligt förminskande att utsättas för den här typen av särbehandling

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

