Ilandsångest

jag har drabbats av ett rätt jobbigt i-landsproblem, tycker jag själv. Jag får ångest av tiggarna som befolkar alla centrum i vårt land! Jag skäms för att säga det men så är det. Jag får ångest för att jag inte kan hjälpa alla och för att nöden är så övermäktigt stor.

Tidigare, för länge sen, så var det bara utomlands som det fanns tiggare, här hemma såg en aldrig några. Sen började det komma tiggare till större städer och det spred sig ganska snabbt till övriga landet. Men de var inte så många från början och då kändes det ok med de bidrag som jag kunde skänka.

Men nu får jag ångest mest varje gång som jag rör mig i närheten av en affär. De är jättemånga, jag har ofta inga kontanter och nu har det gått så långt att jag får ångest för att jag shoppat nåt som kanske inte är supernödvändigt och sen inte kan bestämma mig för vem jag ska ge till.

Och sen får jag ångest för att jag får ångest av detta i-landsproblem när jag vet hur stor deras nöd är! Herregud kan någon tala om hur jag gör mest nytta och slipper ångesten på köpet?

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ilandsångest

  1. Pelle skriver:

    Trisst att läsa om en politiker som inte har tittat sig omkring i Sverige…sett hur de utslagna levt! Det fanns tiggare i sverige långt innan de rumänska landade i sverige, de du ser utanför din Ica butik! I Malmö….du vet en av Sveriges större städer såg man svenska tiggare tidigare, det var personer som verkligen hade trillat utanför alla svenska skyddsnät och inte fick någon form av hjälp från några myndigheter. De sov i soprum, en trapp uppgång eller i någon industrilokal där det inte fanns någon verksamhet längre. Träffade en kille utanför dockan i Malmö när det spöregnade…han blev själva glad för en sopsäck som han kunde annvända som regn kappa och mina mackor som jag skulle ha till frukost på jobb. Var fanns alla ömmande personer för dessa utslagna? Såg def inga nätverk för att stödja dom mer än några kristna stödgrupper. Var fanns ni politiker för dom? Hade det lagts lika mkt krut på dessa personer som det görs på hitresta tiggare så kunde i princip samtliga dåvarande fått ett bra mkt drägligare liv! Var fanns ni duktiga politiker då? Eller det var inte lika politiskt rätt att hjälpa dom?

    • greenjessica skriver:

      Hej
      Trevligt att höra hur du gör för att hjälpa. Om du läst mer på min blogg så har du kanske märkt att jag politiskt arbetar mycket med att förbättra sjukvården för olika utsatta grupper.

      Framförallt har jag jobbat med missbruk och beroende för det är en grupp som står väldigt långt från samhället och som har svårt att få den vård de har rätt till. Bland annat har jag sett till att få igång sprutbytesprogram i Kalmar för att ge narkomaner sin mänskliga rättighet till att bevara så god hälsa som möjligt.

      Att ge människor som tigger pengar tycker jag är rätt oavsett varifrån en kommer eller vad en gör med sina pengar.

      Men när jag skrev blogginlägget fanns det så många tiggare att det blev omöjligt att ge alla. Det gjorde även att det blev så smärtsamt tydligt att livet är så grymt för så många. Det är iallafall inte jag van att se och för mig gör det ont.

      Jag blir väldigt förolämpad av att du insinuerar att jag inte skulle brytt mig om hemlösa och tiggare tidigare. Jag har ägnat hela mitt liv till att jobba för att lyfta just dessa människor på olika sätt. Om du vet andra som är på det sätt som du skriver så vänd dig med dina synpunkter till dom. Men ta reda på fakta om mig innan du anklagar mig för fler saker.

      Vänliga hälsningar
      Jessica

Kommentera

