gröna påsar

Nu, äntligen, har Kalmar kommun och ett antal kommuner runt omkring börjat samla in matavfall.

Ja, jag vet, det är så sent men bättre sent än aldrig. Nu kan alltså alla som vill lägga sitt matavfall i en grön påse som sedan optiskt sorteras ut på KSRRs anläggning och sedan blir till biogas till bilar och bussar.

Detta gäller oss vanliga hushåll men det funkar ju inte med en lite påse i restauranger och storkök. Där behövs gröna säckar!

Nu på morgonen hörde jag ett samtal som gjorde mig så glad. Personalen i restaurangen här på landstingshuset diskuterade hur de skulle göra för att kunna ta hand om matavfallet även här. så nu har frågan gått vidare till KSRR med en önskan om gröna säckar till storkök och restauranger. Om de inte har tänkt på det innan så får dom iallafall göra det nu. Det blir intressant att se hur lång tid det tar innan vi har gröna säckar i restaurangen 🙂

Det här inlägget postades i Mat, Miljö och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till gröna påsar

  1. Magnus Stavbom skriver:

    Är lite tveksam som landsbygdsbo att sluta kompostera här hemma, och då istället tvingas åka iväg 4 mil t.o.r för att köpa jord, å att mina sopor transporteras först 5 mil till Västervik å sen därifrån till Linköping cirka 10 mil, för att senare komma tillbaka till Västerviks biogasmack. ??!! Är inte helt säker på att jag har rätt om transporterna här men det borde finnas bättre alternativ. För stadsbor är det säkert ypperligt…

    • greenjessica skriver:

      För oss i stan är detta superviktigt. Men hade jag bott kvar på landet har jag fortsatt kompostera själv.

      😃

Kommentera

