Karl-Bertil Jonsson

Jag har ett något kluvet förhållande till jul. Under de åren från att jag flyttade hemifrån till min äldsta dotter föddes så vägrade jag fira jul alls, åkte inte ens hem. Samtidigt som jag verkligen älskar jular med extra allt. När barnens pappa och jag var gifta firade vi oftast jul ute hos hans föräldrar på deras gård, tillsammans med hela den tjocka släkten. Extra allt! Speciellt om det var ett år med snö.

Nu för tiden blir det väldigt olika firande från år till år. Ibland är det bara familjen, ibland kommer vänner och bor över och firar och dessutom brukar jag bjuda in vänner som vekar vara ensamma under julen av olika anledningar. En mycket bra jul var den härom året när äldsta dottern och jag hjälpte till på Stadsmissionens julfirande, det kan jag varmt rekommendera.

Men så är det då det här med julklappar, konsumtionshets och allmänt frosseri som kan sätta en smutsgrå sorgkant på firande av så många anledningar.

Det är svårt att känna sig riktigt grön under julen. Hur möter man till exempel barnens förväntningar utifrån ett hållbarhets perspektiv? Genom att, som i filmen tillsammans, tillverka legobitar av trä? Eller genom att förklara att ni har redan allt som ni behöver och att jorden inte tål mer? Nä det fick bli lego, pulkor och spel till de små barnen, det ville dom ju ha!

Men övriga julklappar blev iallafall ekologiska och köpta på internet. Och till dom i släkten som redan har allt köpte jag vaccinpaket från Unicef. På det sättet blev många filer glada än bara släkten.

I övrigt till jag bara tillägga att det bästa med julafton är Karl-Bertil Jonsson!

Med det vill jag önska er en god fortsättning på julen.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

