Sommaren och cirkusen

Igår när jag reste genom länet passerade jag en rastande cirkus. Elefanterna stod i en lite provisorisk inhägnad vid sidan av vägen. Ett pittoreskt inslag i landskaps bilden liksom….

Jag har inga synpunkter på den här specifika cirkusen, la inte ens märket till vilket cirkussällskap det var. Däremot har jag väldigt starka åsikter om djur och då framförallt elefanter på cirkus.

Miljöpartiet har nog alltid drivit att cirkus inte bör ha djur och då speciellt inte sk exotiska djur som elefanter. En lagstiftning sägs vara på gång men nu höjer även veterinärer och WWF rösten.  Det går för långsamt och framförallt elefanter och sjölejon passar inte för cirkuslivet och miljön som det innebär.

Jag gillar att debatten kommer igång igen. Lagstiftningen verkar dröja, kanske gör regeringen som vanligt och förhalar för att tillgodo se några ekonomiska intressen som man värnar mer, och det behövs påtryckningar för att den lagen inte ska dröja längre.

Vad jag önskar mig är att vi inte kan se elefanter rasta längs vägen i Sverige till nästa sommar. Cirkusar ska vara utan djur!

Det här inlägget postades i Djur och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

