vinster i vården

När jag träffade privatläkarföreningen nyligen ägnades en stund åt diskussioner kring vinster i vården. Framförallt vill privatläkarna veta hur vi tänker kring nyetablering av hälsocentraler och hur vi kan förenkla detta inom Hälsoval.

Det blev en mycket intressant diskussion, där jag fick en del ingångar på hur vi faktiskt kan förenkla för nya etableringar.

Den diskussion som förs i media nu om avancerad skatteplanering och räntesnurror hade vi bara uppe lite kort och även privatläkarna vände sig givetvis emot den typen av verksamhet. Men även de läkare som just nu arbetar inom Sensia fanns på plats på mötet och jag tror inte att de såg sig som ränteplanerare. Jag tror att det är väldigt få så tycker att det är okej att ägna sig åt avancerad skatteplanering av medborgarnas pengar, de flesta är nog emot den typen av fusk generellt.

Vad som däremot är viktigt att komma ihåg tycker jag är att de som jobbar här i Landstinget i Kalmars hälsoval har blivit godkända på samma villkor som alla andra enheter, både offentliga, privata riskkapitalbolag och privata ickeriskkapitalbolag. Läkarna, och övriga yrkesgrupper, gör ett bra jobb och tar hand om länets patienter. Oavsett utförare så bedrivs en bra primärvård i hela vårt län och det vill jag verkligen framhålla. Det tycker jag är viktigt!

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

