vattendagbok del 7 sista delen

Utmaning avklarad!

2 liter kvar i dunken, känner mig nöjd med min insats. Men tycker ändå utmaningen lämnar dålig eftersmak.

Vårt samhälle gör det väldigt svårt att vara snål med vatten. Medan andra delar av världen har stora svårigheter att ens ha tillgång till det allra nödvändigaste vattenmängderna och ofta är det inte heller särskilt rent.

Jag klarade utmaningen för att jag kunde välja att inte duscha, diska och tvätta under det här dygnet. Men jag hade inte klarat mig en vecka på tio liter om dagen, inte i min lägenhet i stan. Jag har periodvis tidigare bott utan rinnande vatten och då kan man nog klara sig en längre tid på så små mängder vatten, men inte inne i stan.

Till exempel att gå på toaletten i stan i Sverige, hur ska man göra för att inte slösa med det rena dricksvattnet? Visst snålspolande toor är bra men det stora problemet är ju egentligen att vi använder dricksvatten till att spola toan med. Och att undvika detta är inte så himla trevligt. Antingen hoppa över att spola (inte så populärt hos de andra som använder samma toa) eller göra sina behov utomhus (tror inte grannarna skulle uppskatta om jag började använda innergården som toalett), ett systemfel av stora mått. Här gäller det framförallt att arbeta globalt för ett annat system i de områden där man inte har ledningssytem som leder dricksvatten till toan, så inte fler gör samma fel som vi. Om vi ska lösa vårt systemfel så krävs oerhörda investeringar.

Att sopsortera kommer även det in en annan dager. Är det rimligt att stå och skölja gamla mjölkpaket med rent diskvatten för att de ska materialåtervinnas eller ska man nöja sig med att de energiåtervinns? Jag vet inte men jag brukar även i vanliga fall tveka om vilket som är det bästa i fallet med brännbart material.

Och hur vi än kämpar som invivider så är det inte tillräckligt när systemen inte är hållbara i sig. Det är vi i politiken som måste styra om samhället om vi ska kunna leva hållbart, men oj vad mycket som behöver göras innan vi är där. Det handlar ju om så mycket mer än vattnet.

 

Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

