Därför har jag min kortaste kjol på mig idag

Nyligen deltog jag på ett möte  där en kvinna kommenterade en toppchefs förmågor och färdigheter. Bland de detaljer hon tyckte bevisade ett dåligt ledarskap fanns chefens kjollängd, tröjans passform och bystens storlek.

image
Aftonbladets Katrine Kielos skrev härom veckan om hur kvinnliga journalister och bloggare dagligen får utstå våldtäktshot från anonyma läsare på internet och per post. För att de är just kvinnor i det offentliga rummet. Som tar plats och som oblygt visar upp sin intelligens och kapacitet. Artikeln ”Jag borde inte tala, jag borde inte skriva” skulle kunna direktöversättas till mitt sammanhang; kvinnliga chefer och politiker som vågar leda, som vågar uttrycka sig ska kväsas och tystas genom härskartekniker och skitsnack.

Chefer har, i allmänhet, nått sin chefsposition för att de är just intelligenta och kapabla personer. Deras kön eller utseende är inte av betydelse. Och även om det givetvis finns, både kvinnliga och manliga, chefer som inte är kompetenta så är det fortfarande högst irrelevant om de har kjol eller byxor, tajta eller vida tröjor, stora eller små bröst, rumpor, penisar etc.

Ingen ska behöva utstå hot, kväsningar eller illvilliga kommentarer på grund av kön eller utseende. Det är inte värdigt en demokrati som Sverige att kvinnliga journalister ska tystas genom sexuella våldshot. Det är heller inte värdigt för kvinnor att snacka skit om andra kvinnor för att de har intagit en chefsposition.

Och med det sagt fortsätter jag min dag med att träffa kvinnor och män, gubbar och kärringar, flickor och pojkar, i min allra kortaste kjol!

Det här inlägget postades i Feminism, Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

