den bästa maten

Idag har jag äntligen kunnat gå ut med den satsning som ska göras på sjukhusmaten i länet. När jag började som politisk sekreterare 2006 efter valet fann jag till min förtvivlan att man precis satsat på att utrusta köket på länssjukhuset med sk cook n chill. Min skeptism mot kyld mat har hängt med och när vi tidigare under hösten fick resultaten av matutredningen så var förslaget att vi ska gå ifrån kylmatsystemet till stor del. Det gjorde mig glad.

Idag kunde jag presentera en satsning på närmare 24 miljoner för en bättre mat inom sjukvården i länet. Maten ska i de flesta fall lagas för att severas som buffé på avdelningarna. Patienterna kommera att få en meny att välja ifrån och det kommer att finnas måltidsvärdar ute på avdelningarna.

Socialstyrelsen beräknar att sjukvårdssverige kan minska kostnaderna med 1 MILJARD, ja det är rätt summa, om man kan förebygga och unvika undernäring. Idag är en tredjedel av patienterna undernärda.

Sist vill jag även påpeka att detta är en miljösatsning då man räknar med att nästan helt kunna få bort matsvinnet och det ger ju utrymme för satsningar på matkvaliteten.

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

