ironman och sjukvården

I våras fick jag en intrepellation om hur förberedd sjukvården var för Ironman.  Interpellationen hade fokus på smittspridning.

I mitt svar sa jag att Ironman inte skulle bli några problem att hantera för sjukvården och att sjukvården tillsammans med ett antal andra samhällsaktörer och tävlingsorganisationen skulle förbereda sig för alla eventualiteter.

Dagarna innan tävlingen skulle genomföras fick jag ett mail från vår kris- och säkerhetsavdelning. Jag lovar ingenting hade lämnats åt slumpen. Alla möjliga scenario hade funderats kring och fått en beredskapsplanering. Jag var väldigt imponerad.

Hur gick det då, var behovet av sjukvård stort och hur hanterade sjukvården de behov som fanns?

Hela arrangemanget fungerade väldigt bra och behovet av sjukvård visade sig inte vara särskilt stort. Primärvården, jouren och akuten var väl förberedda och de som behövde sjukvård fick också det.

Så även från sjukvårds håll var Ironman en lyckad satsning.

 

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

