brustet hjärta och tankar om framtiden

Med sorg i hjärtat lämnade jag dagens möte med kommunavdelningen. Utfrågningen av Anna, Jonas och Annika blev till ett beslutsmöte med oförberedda omröstningar som bara kommer resultera i ännu djupare sår internt.

Vi befinner oss i en svår situation, med ett samarbetsproblem som varit akut sedan minst ett och ett halvt år. Partiet har försökt lösa problemet genom samverkansmöten mellan styrelsen och kommunfullmäktigegruppen, dessa möten har vi haft med jämna mellanrum sedan i höstas. De har i princip inte gett nånting, problemen har eskalerat ändå. Jag är hemskt ledsen att säga det men det finns ingen möjlighet att Anna och Jonas ska kunna överbrygga dessa problem, de är nu alldeles för grundmurade.

Dagens möte lyckades inte överbrygga de interna slitningarna. Tyvärr tror jag att dagens möte kommer att ha motsatt effekt och splittra partiet än mer. Den omröstning som nu ska genomföras är alldeles för personfixerad och gör de olika grupperna till antingen vinnare eller förlorare. Det hjälper inte för att läka ihop partiet.

Jag är oerhört missmodig nu och jag är allvarligt oroad för att partigruppen kommer att brytas sönder fullständigt. Men antar att detta är den logiska konsekvensen av att den öppenhet som Miljöpartiet står för under lång tid varit åsidosatt i vår partigrupp. Jag känner mig inte alls hemma i denna slutna partigrupp. För mig är öppenhet ett ledord, det är bland annat därför som jag har en blogg, men när öppenheten begränsas och anses som förtal blir även den grundlagsskyddade yttrandefriheten hotad. I ett sånt parti har jag väldigt svårt att finna samhörighet.

Hoppet är det sista som över ger en som bekant, så även i detta fall. Jag hoppas att Anna kan få fortsätta, men med stärkt mandat, att föra fram vår gröna politik i kommunen som allt som oftast är ganska blå, trots rött styre. Jag vet att hon har mycket att ge både internt och på den kommunpolitiska arenan. Anna är även en stor förespråkare av öppna och transparenta processer och det är precis vad partiet i Kalmar behöver.

Det här inlägget postades i Lokalt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

