bra jobbat

Regionens au hade SKYPEmöte igår kväll. Ett bra sätt, i allmänhet, att kommunicera på. Men igår var det svårt. Trots att jag satt mitt i Stockholm hade jag sämre kontakt än de övriga som i flera fall befann sig i sina hem ute på landet i Kalmar län. Hörde bara hälften av vad de andra sa!

Vi hade i alla fall en diskussion angående regionfrågan. Oskarshamn sa ja till regionförstoring i veckan. Mycket tack vare vår ena ledamot i KF i Oskarshamn, Lisa Wanneby. Lisa ju även är språkrör för regionen.

Jag måste verkligen få lyfta Lisa och det arbete hon lagt ner i den här frågan. Det visar med all tydlighet Lisas kapacitet att driva grön politik samtidigt som hon har en stor förmåga att utveckla  samarbete och agera diplomatiskt. Något som jag anser vara väldigt viktiga kvalitéer för den som arbetar politiskt.

Nu när vi närmar oss landstingets beslut i regionfrågan börjar det bli hög tid att intensifiera diskussionen om hur vi skapar en region med tydlig demokratisk förankring, där medborgarna kan känna sig delaktiga i besluten som ska tas, hur vi stärker lokal samhället i en större geografi, hur vi skapar en flerkärnig region, finns det politiska beslut som vi vill föra ut från staten till regionen osv osv.

Ja det finns verkligen mycket att fundera över och diskutera omkring och det ska jag försöka göra bla här på bloggen. Men inte ikväll för nu är det läggdags 🙂

 

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

