doft och rökfri miljö

Sitter i soffan i mitt nystädade hem. Det är alltid trevligt när det är nystädat. Allt känns fräscht och jag kan sitta i soffa och bara njuta (samtidigt som jag tittar på nyheterna ;-)) .

Började morgonen med en runda övningskörning med den blivande 18 åringen. Sen var det dags att inta kontoret, förbereder ett seminarium som  jag ska hålla i på partiets kommun och landstingsdagar i helgen. Väldigt många miljöpartister kommer att samlas i Västerås den här helgen för att lyssna på aktuella frågor och diskutera politiken. Jag är moderator på två seminarier som behandlar frågan om kommunalisering av hemsjukvården. Representanter från alla nivåer kommer att delta, ska bli spännande. Och som vanligt utmärker sig Kalmar län som ett föredöme.

Idag har jag även träffas Astma- och allergiförbundet. Deras främsta fråga är doft och rökfria miljöer. Det låter ju inte så svårt men tyvärr är det det. Väldigt många förstår inte att deras användning av parfymer, tvättmedel, hårspray eller rökning kan påverka andra. Inte ens inom sjukvården är det alltid en självklarhet trots att vi har policy för detta.

Kanske är det dags för en informationskampanj? I vilket fall måste frågan lyftas igen för att få fler att förstå vilken skillnad en doft- och rökfri miljö kan göra får astmatiker och allergiker.

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

