medicinbrist?

Jag har aldrig varit nån högljudd kritiker av avregleringen av Apotektsmonopolet, även om jag var skeptisk. Efter avregleringen har jag tyckt att det har skett en del positiva saker som att det receptfria utbudet är lite olika i olika apotekskedjor och att öppettider på en del platser blivit generösare.

Men en sak som jag hör fler och fler röster om är att det händer lite titt som tätt att receptbelagda läkemedel inte finns i lager hos apotek och ännu värre är slut hos leverantören!

En del läkemedel är ju verkligen livsviktiga för de som använder dem. Det är fullständigt oacceptabelt att mediciner inte går att få tag på.

Min undran gäller hur detta är möjligt? Vad är det som gör att läkemedelstillverkarna inte längre tillverkar tillräckligt med mediciner för att täcka efterfrågan på den avreglerade marknaden? Behoven av olika läkemedel måste ju vara ungefär de samma nu som innan avregleringen och då fungerade det ju?

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

