ketchup

Sitter och äter middag, spagetti och köttbullar med ketchup, och drar mig till minnes vad en bekant sa härom dagen.

Vi satt några stycken och pratade om hälsa när en av de närvarande sa att ketchup tydligen är bra för att motverka cancer. Vi övriga tittade med skeptiska blickar på vännen. Hon fortsatte med att berätta att det tydligen har gjorts studier på detta med ketchup och cancer. Något av tomaternas innehåll omvandlas vid tillverkning till ketchup och det ämnet ger, enligt studien, ett visst skydd mot cancer. Det lät spännande, det finns ju många som använder ketchup väldigt frekvent har jag förstått.

Nu framgick det inte vem som gjort studien, så hur pass seriös den kan antas vara får vara osagt, men ett annat lite problem var att det behövdes en deciliter ketchup för att uppnå önskad effekt.

Det är i alla fall problematiskt i min verklighet. Jag har svårt att förstå hur det ens skulle vara möjligt att inta en deciliter ketchup varje dag! Här hos oss tar det minst ett halvår att göra slut på en lite flaska.

Kan det vara så att något större företag, med tillverkning av just ketchup, låg bakom denna studie? Ja, ja personligen kommer jag inte att ändra min ketchupvanor efter det här.  Jag känner mig övertygad om att det finns bättre sätt att undvika cancer till exempel äta bra mat och att inte röka.

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

