all denna mat

Antar att jag inte är ensam om att haft hela kylen fylld med rester från julbordet. Mycket god mat, men hur ska man hinna äta upp allt? Speciellt när de mindre familjemedlemmarna inte alls verkar förtjusta i Janssons eller skinka?

Försöker lära mina små att om vi hjälps åt att äta även det som inte verkar supergott så går det snabbare till vi kan laga den där supergoda maten. För mig är det nämligen oerhört viktigt att minimera slängandet av mat.

Min partikollega Isabella Lövin skriver på detta tema i Aftonbladet. Hennes ingång är viktig att ha med sig. Om vi inte lät så mycket mat kasseras så skulle vissa problem för världens befolkning vara lösta.

Till julbordet gör jag numera bara det jag själv tycker om och kompletterar utifrån önskemål från barnen ( men dessa brukar begränsas till vilka sorters godis vi ska tillverka). Det gör att avsikten är att all mat ska ätas upp.

Men sen har vi ju problemet med att man aldrig vill riskera att gästerna inte blir mätta! eller att något tar slut innan alla är nöjda. Tror aldrig det hänt att maten tagit slut när vi haft gäster, snarare brukar det finnas kvar i flera dagar efteråt. Så här finns lite att arbeta på 🙂

Det här inlägget postades i Mat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

