språkrör

Igår sa äntligen Gustav Fridolin ja till att kandidera som språkrör. På den kvinnliga sidan har redan fyra bra kandidater tackat ja, Gunvor G Ericsson, Åsa Romson, Bodil Ceballos och senast Mikaela Valtersson.

Det är bra att det blir ett antal kandidater med olika kompetens och intresseområden. Men jag vill även se fler män som möjliga kandidater, förhoppningsvis kommer det fler.

Det viktigaste är ju att vi får två ny språkrör som kan komplettera varandra. Och jag må vara lite nördig men jag tycker faktiskt att det ska vara minst ett språkrör med stor kompetens och/eller stort intresse för miljöfrågorna. Det är ju fundamentet för miljöpartiet. Det andra röret får gärna vara profilerad inom de mjukare frågorna eller ekonomiska frågor. Med de kandidater som finns som möjliga idag är jag inte helt säker att den kombination som jag tänker mig står att finna.

Men alla fem är mycket starka kandidater. Oron för att vi inte ska kunna ersätta Maria och Peter med ett lika bra rörpar känns obefogad, trots Marias och Peters lysande jobb som språkrör.  Det känns fantastiskt roligt att det finns så många som både vill göra jobbet och som verkligen skulle kunna göra ett bra jobb. Så verkar det inte vara i alla partier!

Det här inlägget postades i Rikspolitik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

