rörelseorganen

Här idag befunnit mig i Linköping, tillsammans med Linda Fleetwood, för att delta i en konferens om nationella riktlinjer för rörelseorganens sjukdomar.

Bland annat behandlar riktlinjerna smärta. Det är hela 35 % av befolkningen som lider av långvarig smärta! Det måste nästan ses som en folksjukdom. Vad värre är att  sjukvården har problem att hjälpa dessa människor, som till största delen är kvinnor.

Vi håller ju på att bygga upp ett smärtcenter i Västervik och där ska man även sköta utbildning av medarbetarna i primärvården. Det blir nog bra efter hand men jag tror inte att det räcker. Jag tror vi måste vidga perspektivet lite och se även utanför vårt landsting. Många patienter med smärt problematik får hjälp på Vidarkliniken och jag tycker att det börjar bli dags att ge även våra patienter möjligheten att välja deras vård.

Sen tror inte jag att det är det enda som behövs men jag tror att det kan utgöra en pusselbit i pusslet som behöver läggas för våra svåra smärtpatienter.

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

