1800-talsspråk

Sitter på landstingsfullmäktige och reflekterar över att manschauvinistiskt  språkbruk från 1800-talet fortfarande biter sig kvar. Christer Jonsson (C) levererade just en genusvidrig term från förr: Kvinnliga läkare kallade han ”doktorinnor”. Jag är ingen språkexpert, men var inte doktorinnor kvinnor gifta med läkare, som trots epitetet inte hade någon egen yrkestitel därför att de hade väldigt små eller obefintliga möjligheter att utbilda sig?

Doktorer och doktorinnor. Enligt den språkregeln skulle väl den manliga motsvarigheten till prostinna kunna kallas prostata?

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till 1800-talsspråk

  1. Anders Gränsmark skriver:

    Kvinnor gifta med en doktor kallades för doktorskor eller professorskor. Doktorinnor följer bara det dåtida språkbruket med att särskilja manligt från kvinnligt. Jag tycker inte språkbruket är så särskilt manschauvinistiskt. Jag är absolut för jämlikhet men gillar verkligen skillnaden mellan kvinnligt och manligt. Det finns en poäng i det. Sen håller jag med om att samhället i stort är skapat av män men deras normer och värderingar. Tyvärr brukar kvnnliga ledare ofta följa i männens spår och inte förändra allt som man skulle vilja hoppas. Men du kanske vill börja?

    • greenjessica skriver:

      Hej Anders

      Tack för din kommentar. Det är ju ett dilemma det där med att utmana den manliga normen kontra följa med strömmen. Å ena sidan behövs det förändring för att samhällsnormen ska vara mänsklig än manlig och görs givetvis inte av sig självt.

      Å andra sidan kan det vara enklare att få gehör för det andra jag vill säga om jag följer rådande norm.

      Samma diskussion kan vi ha gällande klädkod. Eftersom jag är en pragmatiskt lagd person så försöker jag nog använda den metod som känns mest användbar vid det enskilda tillfället. Ingen är perfekt men jag tycker att det är väldigt plumpt av en landstingspolitiker att stå i talarstolen på fullmäktige och göra en sådan åtskillnad mellan manliga och kvinnliga läkare.

      • Anders Gränsmark skriver:

        Om inte göra skillnad så föringar han deras profession med att utala sig så, som att de vore sämre läkare. Språket är oftast den mest effektiva pungskpark man kan dela ut. Mycket bättre än en äkta spark i sig.

        lYCKA TILL! Jag skall dyka in här emellanåt och läsa lite.

        /Anders

Kommentera

