catfight

Var inblandad i ett kattslagsmål i  morse. Jag vann den fighten men blodvite uppstod. Troligen kommer den katten aldrig att försöka ta sig in i mitt hus fler gånger.

Vad gör då ett blivande landstingsråd som blivit biten av en katt? Jo, jag ringer givetvis 1177, sjukvårdsrådgivningen, och berättar. Frågar om jag behöver en stelkrampsspruta men det behöver jag inte – det är redan för sent. Men jag får rådet att åka till min hälsocentral för undersökning omgående och när jag ändå är där bör jag ta en stelkrampsspruta i förebyggande syfte.

Sjuksköterskan i andra änden förklara även att ett bett av en katt är farliga saker. Väldigt hög risk för infektion och blodförgiftning.

Ja, ja tänker jag, jag väntar. Inte ska jag ta upp dyrbar tid på hälsocentralen för ett litet kattbett, det går nog över. Det finns ju många som verkligen är sjuka som behöver den tiden! Så jag åker till jobbet.

Framåt eftermiddagen visar jag mitt bett, som nu börjat göra riktigt ont, för en lite mer sjukvårdskunnig kollega. Jag håller ju på att lära mig sjukvård teoretiskt men kan dessvärre inte mycket om sjukvård  i praktiken. Blir i väg tvingad till närmaste hälsocentral, listar till och med om mig eftersom jag tänkt göra det och nu inte vill åka till ”min” hälsocentral som ligger lite mer på landet och det skulle innebära att jag fick gå hem tidigare från jobbet, det går ju inte!

Får genast antibiotika utskrivet. Tar motvilligt emot receptet – det är ju inte bra med risken för antibiotika resistens! Påbörjar motvilligt min kur, tycker fortfarande att allt känns lite överdrivet.

Har ändrat mig nu. Bettet är svullet och rodnaden är fyra gånger större än själva bettet.

Och vad lär jag mig av detta? Jo, följande:

– sjukvårdsrådgivningen vet vad dom talar om – deras råd bör följas.

– det är enkelt att lista om sig om man av någon anledning vill byta hälsocentral.

– även landstingspolitiker bör gå till sjukvården när det behövs, sjukvården är till för alla.

– jag har fantastiska kollegor.

 

P.S Glömde att säga: det är god tillgänglighet och man får ett gott bemötande i vårt landsting.D.S

 

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till catfight

  1. Mr Clean skriver:

    Catfight…? ojoj

  2. Kitty skriver:

    Otäckt med katter..

Kommentera

