Mörka vatten

En av mina hjärtefrågor är hur samhället tar hand om de allra svagaste och mest utsatta. Framförallt tre grupper ser jag som dem som vi politiker måste ta ett särskilt ansvar för. Jag talar om psykiskt sjuka, asylsökande och missbrukare.

Av olika anledningar har dessa människor liten möjlighet att göra sig hörda. Många kan inte delta i debatten och en del har inte ens rösträtt. Därför är det nödvändigt att vi politiker verkligen anstränger oss och lyssnar och är lyhörda för deras behov.

Att varje kommun ska ta emot flyktingar är ett sätt att verka för ett bättre samhälle. Dessutom skriker ju nästan alla kommuner efter fler invånare. En kommun som inte kan ta emot flyktingar tar inte sitt ansvar anser jag. När jag var politiker i Torsås arbetade jag väldigt hårt, tillsammans med ffa KD, för att förmå Torsås att ta emot flyktingar. Till slut gav det resultat och sedan snart fyra år tillbaka tar kommunen emot flyktingar. Nu vill Torsåspartiet (TP) att kommunen slutar med det.

Det är ovärdigt att säga nej till detta, ser inte TP att dessa nya invånare berikar och vitaliserar  samhället? Ser inte TP att det är bra för en så liten kommun att få fler invånare? Eller är TP ute och fiskar i brungrumliga vatten?

Det här inlägget postades i Socialt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

