jakt är viltvård

Nu är jag tillbaka i stan efter en intressant jaktdebatt i Målilla. Tycker miljöpartiet har den överlägset bästa politiken på området!

Jakt är absolut en del av viltvården. Men det är oerhört viktigt att utgå ifrån hur vi långsiktigt förvaltar våra viltstammar på bästa sätt när vi diskuterar jakt.

Den borgerliga sidan verkar nästan enbart utgå ifrån jägarens behov och önskningar när dom argumenterar i jaktfrågan. Och det klart på en jaktmässa som den vi var på idag kan det vara lockande att försöka locka jägare att rösta på ens parti med den typen av populism.

Men jag tror att de flesta jägare har viltvård och naturvård som drivkraft och då hoppas jag att dom har samma prioriteringar som jag, som biolog, har. Därför tror jag att det jägare kan uppskatta raka besked om att den biologiska mångfalden och bevarandet av arter är det primära i viltvård och att jakt ska bedrivas utifrån hänsyn till detta.

Det här inlägget postades i Djur, Ekologi och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

