rökavvänjning

Varje år dör 2600 personer i Sverige av KOL (kronisk obstruktiv lungsjukdom). Inom tio år beräknas KOL vara den tredje vanligaste dödsorsaken i världen (enligt WHO).

Rökning är ett av de största hoten mot folkhälsan generellt. Framförallt mot kvinnors hälsa visar det sig nu, i Kalmar län har antalet kvinnor avlidna i KOL tredubblats på tio år. Vilket inte är så konstigt med tanke på att fler kvinnor än män börjar röka.

Jag är glad för att vi på alla våra hälsocentraler kan erbjuda rökavvänjning. Jag är även glad för att vi är ett tobaksfritt landsting. Dessutom tycker jag att det är bra att man på ortopeden rekommenderar rökstopp innan operation.

Men det är inte tillräckligt! Jag vill ytterligare öka tillgängligheten till rökavvänjare och jag vill rökning diskuteras mer med patienterna. Alla vinner på att färre personer röker!

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

