Ship to Gaza

Dagens händelser utanför Gaza och den knapphändiga informationen från Israel har inte precis ökat på min välvilja mot Israel. Det är inget konstigt, jag blir, precis som de flesta andra väldigt upprör när militärmakt går in och beskjuter civila och ännu värre hjälparbetare.

Det som för mig gör den här händelsen extra känslig är att vår riksdagsledamot Mehmet Kaplan finns med ombord på ett av fartygen. Mehmet känner jag sedan partistyrelsetiden. Det blir så fruktansvärt nära då fast det fortfarande är lika långt avstånd geografiskt.

Nu har jag under kvällen ändå fått veta genom TV och radio att Mehmet och ett antal till av de svenskar som fanns ombord är vid liv och verkar någorlunda oskadda.

Frågan nu är vilka konsekvenser som detta kommer att få? Det är lätt att misströsta om fred i Israel och Palestina. De unga från båda sidor verkar trötta på krig och elände så kanske finns det hopp i alla fall

Det här inlägget postades i Rikspolitik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

