Inget flum

Ser att ett antal läkare, tillika borgerliga politiker, reagerat på ett reportage i P4 Kalmar om andlig kirurgi.

Läkarna/politikerna oroar sig för mitt uttalande om att miljöpartiet vill ge patienterna större valfrihet i valet av behandling. Menar jag att vi ska skicka patienter till ”andlig kirurgi”, vad nu detta innebär? Det är ett taffligt försök göra politik.

Den självklara utgångspunkten är givetvis Hälso- och sjukvårdslagen. Hälso- och sjukvårdslagen säger att man inom hälso- och sjukvården ska använda behandlingar och metoder som är evidensbaserade eller vilar på beprövad erfarenhet.

Den typen av behandlingar som vi i miljöpartiet vill införa vilar just på vetenskaplig grund eller beprövad erfarenhet. Det blir fler och fler alternativa behandlingar som har vetenskapliga belägg. Framförallt inom området grön rehabilitering görs många vetenskapliga studier med väldigt bra resultat. Jag kan inte se någon som helst anledning till att vi inte ska kunna erbjuda våra patienter såna behandlingar.

Vad gäller de borgerliga läkarna så förstår jag att det kan vara komplicerat med rågången mellan profession och politik när man sitter i en sådan sits som dessa ändå gör. Mitt råd till dem är att de ska ägna sig åt det de är bäst på.

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Inget flum

  1. Anneli Johansson skriver:

    Jag ser att du har varit den som leder den talan för den alternativa vården och jag har varit den som fått detta blogginlägg till att bli ”inget flum”. Jag stödjer dig i ditt arbeta för att du har en talan som alla borde vara glada för när vi nu leds in i en tid när alla kan ge varandra stöd och omtanke.

    För att vara den omtalade kvinnan som var och medverkade i P4 Kalmar så vill jag även lyfta upp att de felriktade anklagorna som dessa borgeliga läkarna riktar till både dig och mig är ett sätt att se till att motverka den alternativa uppgången i Sverige.

    Jag vill lägga min röst till dig och jag önskar både dig och ditt parti lycka och välgång i det som ni vill ha sagt och till det som du vill förändra för att släppa den alternativa vården friare.

    Det finns många vetenskapliga bevis som talar för de olika alternativa behandlingsmetoderna i ställer för traditionell vård. Men vi har i Sverige valt att inte lyfta fram dem. Amerikanska studier ligger långt framför och någonstans så döljer man dessa för att motarbeta den uppgång som trots allt fortsätter inom alternativ vård i Sverige. Andlig healing som är en del av mitt arbete har många omfattande studier som kan ses till en fördel för vetenskapligheten i Sverige. Detta är då inte godtyckliga underlag för att få in detta i Sverige inom vården då man vill har en mer adekvat medicin för att levandet ska gå under fortare.

    Healing är sedan många år en del av den Engelska sjukvården. Sedan några år tillbaka även i vårt grannland Norge. När skall vi i Sverige förstå att det inte handlar om verken vinstintresse eller pristige utan även att man kan ge den individbaserade tanken i det hela. Och utefter det skapa den på alla de område som människan har tillgång till att få välja och då enligt att betalande skattemedel ska samverka. När alternativ vården och den vanliga sjuk och hälsovården är i samverkan med varandra det är då vi kan kalla vårt land ett enat Sverige i vården.

    Anneli Johansson
    -Transhealing & Andlig Kirurgi

    • greenjessica skriver:

      Ja det är ju så att det finns för lite forskning på många av de alternativa behandlingsmetoder som används. En del borde också kunna passera under beprövad erfarenhet eftersom dom används länge och anses verkningsfulla.

      Jag tycker det är trist att vi i Sverige har en ensidig syn på vad sjukvård är. I till exempel Tyskland har man ju en annan syn på sjukvård som är mycket mer individanpassade och där man försöker hitta andra alternativa lösningar innan man tar till det tunga artilleriet av läkemedel.

      Här har synen från sjukvården varit mycket att det är antingen eller som gäller. Men som så ofta är inget svart eller vitt utan det är däremellan som svaret brukar finnas och så är det nog i det här fallet också. Det är stora och viktiga framsteg som gjorts inom den vanliga medicinen som vi absolut inte vill vara utan men det ska inte utesluta att andra behandlingsmetoder kan samexistera och ha en viktig plats att fylla.

  2. Anneli Johansson skriver:

    Du berör när jag läser det du skriver. Du har hjärtat med dig i det som du vill och vill verklighetsställa. Jag kan inte se till att det blir så som du vill ha det men jag vill lysa med dig.

    När vi nu sitter som ett i den världen men våra tanka och tycke för att samverka och förbättra så är det människan som är det viktigaste. Och vi kan hjälpas åt att i den här världen som går mot ett ljusare Sverige i vården.

    Det finns ledande forskare och alternativa utövare som delar med sig av sina upptäckter av mirakelkurer som traditionell medicin inte kan förklara i den senaste släppta filmen som heter The Living Matrix – The new science of Healing. Och precis som du säger så borde en hel del också kunna passera under beprövad erfarenhet eftersom dom används länge och anses verkningsfulla.

    Det finns ett stort antal människor i både min närhet och i mitt yrkesområde som gärna skulle kunna hjälpa till att lyfta den frågan vidare då vi alla arbetar med alternativa behandlingsmetoder. Det finns många i min närhet och i mitt ytterområde som vill hjälpa till att lyft dig vidare i den som du vill ha fram i denna frågan. Vi kan sammaföra det som om vi har en tanke om att vi vill förända Sverige och då kan vi skapa detta att vi vill sammarbeta i stället för att slåss.

    Jag sitter på facebook och andligheten och alternativvården har ett gott sammarbete på den sajten. Detta för oss vidare i vårt sammarbete för att hjälpa människor men vi har inte den skapandekraften som ni men vi har ett sammarbete.

    Vi ser till att vi får ett förenat Sverige vården och då lyfter vi dig i den frågan på Facebook så att den energin verkar med dig.i

    Anneli Johansson

Kommentera

