Ledig dag

Förbereder mig för att åka till Uppsala på kongress. Äldsta dottern ska med, precis som vanligt. En typisk mor och dotter grej i vår familj.

Hade tänkt tillbringa dagen ute i trädgården nu när det äntligen var en ledig dag men än så länge regnar det för mycket för att det ska kännas riktigt intressant.

Efter att ha läst veckans nummer av Dagens Samhälle undrar jag varför finns det så många 64-åringar inom politiken? 40-talisterna är generellt överrepresenterade inom politiken i förhållande till sin andel av befolkningen. Den grupp som ligger mest rätt ur den synvinkeln är faktiskt min egen åldersgrupp (nästan eller strax över 40år).

Dagens Samhälle har även räknat på snittåldern på valsedlarna. Alla partierna ligger ganska nära 50 år som snittålder. Det förvånar mig lite när det gäller mitt eget parti. Med tanke på alla nya, relativt unga, medlemmar som vi har fått på senaste åren var min första tanke att vi borde ligga närmare 40 än 50 som snitt, men trenden kanske inte ser likadan ut i hela landet som här i Kalmar. Ska vid tillfälle räkna på snittåldern på våra listor här i länet. Dessutom har vi ju fortfarande kvar ett antal riktiga trotjänare som faktiskt har uppnått aktningsvärd ålder. Det drar ju upp snittet men det är ju bara roligt.

Det här inlägget postades i Regionalt, Rikspolitik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

