Ond eller god?

Visst är det märkligt att så fort jag skriver om invandrare eller kärnkraft blir en viss kategori av människor jättearga. Har ingen aning om i fall det är samma människor i båda frågorna men jag vet att det är likadant på andra bloggar.

När det gäller invandrare så tycker jag det är väldigt tråkigt att debatten blir så polariserad. Den reduceras ofta till att handla om vi och dom. Och där politiker, som jag själv, i sarkastiska ordalag ”beskylls” för att vara god.

Men vem är ond och vem är god? Jag känner mig inte särskilt god. Men jag tycker att det är viktigt att framhålla alla människors lika värde.

Dessutom har jag svårt att inse vikten av nationsgränser som hinder för människors vilja att förflytta sig.

Det här inlägget postades i Socialt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ond eller god?

  1. Kalle på Spången skriver:

    Jessica!

    Handen på hjärtat, tycker du verkligen alla människor är lika värde? Om vi exemplifierar:

    Ditt egna barn och Hitler lider av samma dödliga sjukdom. Du har bara medicin för att rädda en av dem. Enligt din princip så skulle du alltså slå tärning om vem du ska rädda?

    Självklart räddar du naturligtvis ditt eget barn, precis som alla andra människor hade gjort, just därför att du anser att ditt eget barn är mer värt än Hitler.

    Argumentet – alla likas värde – är således en plattityd.

    Plattityd = ett intetsägande påstående, som ibland är en kliché. Det är i allmänhet inte falsifierbart. Ett (fingerat) exempel från politiken skulle kunna vara: ”Vårt parti värnar om pensionärernas bästa.” Det är en plattityd, eftersom man har svårt att tänka sig motsatsen, exempelvis att ett annat parti skulle framföra, att man inte värnar om pensionärernas bästa. Denna typ av plattityd är vanlig, men inte alltid lätt att omedelbart genomskåda.

    Plattityder är vanligt i offentligheten, bland annat i politik och sport.

  2. Kalle på Spången skriver:

    Du får för all del gärna försöka överbevisa mig om att alla människor verkligen är lika mycket värda.

    Då kanske jag förstår varför jag ska rösta på Mp.

    Jag väntar med spänning…

  3. Du har skrivit om kärnkraft?

    *söker*

    Oh, det har du! Varför har jag missat det? Har du inte pingat till knuff.se tidigare?

    Nå ja… den här gången kom det fram i alla fall. Då lär vi ses senare. 🙂

  4. Maria skriver:

    Nejdå Jessica, du är inte god. Du är självgod, vilket är något helt annat.

    Det skulle också vara intressant om du ville förklara, varför du anser, att Moder Teresa och Adolf Hitler är lika mycket värda?

    Slutligen handlar det inte främst om att stävja människors ”vilja att förflytta sig”.

    Det handlar om att förhindra, att människor förflyttar sig på andra människors bekostnad – t.ex. på bekostnad av Inger i Landskrona och på bekostnad av alla andra hundratusentals svenskar, som blivit offer för våld pga den världsunika invandringspolitik som du och ditt parti samvetslöst förespråkar och hänsynslöst bedriver.

Kommentera

