Svar på påhopp

Skrev följande svar på insändare från Sverigedemokraternas kommunpolitiker i Kalmar:

Jag önskar att Thoralfs insändare är ett aprilskämt, men tyvärr brukar människor med den här typen av åsikter ta sig själva på mycket stort allvar.

Det är mig fullständigt obegripligt hur Thoralf kan kalla människor illegala. Ingen människa kan någonsin vara illegal. Människor kan begå illegala handlingar men kan aldrig vara illegal.

Thoralf undrar om det inte finns någon gräns för godhet mot nya svenskar. På den frågan vill jag svara nej. Den gränsen går precis på samma ställe som för ”gamla svenskar”. Jag är övertygad om alla människors lika värde och jag står tillfullo bakom FN:s deklaration om mänskliga rättigheter som slår fast att alla människor har rätt till hälsa. Denna syn delar jag inte bara med miljöpartister utan även med många politiker i andra riksdagspartier och mängder av medborgare.

Idag har vi i landstinget i Kalmar samma regler för akutsjukvården för papperslösa som för oss med papper. Det betyder att man betalar en patientavgift vid besöket. För papperslösa barn har vi samma regler som för andra barn det vill säga fri sjukvård upp till 20 år.

Det miljöpartiet vill är att även övrig vård ska kunna ges till papperslösa på samma villkor som för oss med papper. Vi vill förebygga ohälsa och undvikbara akutbesök. Rätten till hälsa ska gälla alla!

Jessica Rydell (MP)

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Svar på påhopp

  1. Johan Gustavsson skriver:

    Jag skulle gärna vilja veta hur ni (MP) ställer er till illegala hundar? Kan man förresten kalla hundar för illegala? Jag älskar hundar och tycker det låter hemskt.

    Jag läste att det är många invandrare som semestrar i sitt forna land…..??…….för att sedan på hemvägen ta med sig en söt liten hund till, hmm, jag vet inte vad du kallar det landet där vi bor? VcG, Världens centrum för Godhet eller kanske DDR, Dum Dummare Rökt som kan bära med sig farliga sjukdomar. Så då tänkte jag. Att dessa hundar ska kunna få gratis vård i den mån vård kan ges,och i värsta fall får man väl avliva dem. Vad tycker ni?

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=2757371

  2. Info skriver:

    ILLEGALA

    Jag hörde just i natt ett långt inslag på BBC, där några framstående politiker diskuterade de växande problemen med den mängd människor från hela världen som utan asylskäl tog sig till England varje år. För att stanna där olagligt (illegalt), arbeta svart, leva på släktingars bidrag osv. Trots utvisningsbeslut hade de inte en tanke på att lämna England.

    Dessa kallades klart och tydligt ILLEGALA. Stackars Thoralf är ju bara en obetydlig droppe i ondskans hav. Jag föreslår att du i stället angriper det mera värdiga ondskeobjektet HELA ENGLAND! Skriv till BBC och begär en veckas egen sändningstid för det svenska miljöpartiets räkning. För att tala de mindervärdiga engelsmännen tillrätta.

  3. Cavatus skriver:

    Kära Jessica,
    Jag läser dina rader och funderar på vad det är som driver människor som dig. Att vara så naiv, så verklighetsfrånvänd och så uppenbart okunnig i nationalekonomi och samtidigt verka som politiker, får mig att undra om vi inte skulle ha något slags kunskapsprov innan vi släpper in vem som helst i maktens korridorer.

    Du säger att ingen människa är illegal. Förvisso. Det kan man ju alltid framhålla. Men man kan faktiskt uppehålla sig illegalt på platser. Om jag befinner mig på järnvägsrälsen så uppehåller jag mig på en för mig förbjuden, dvs. illegal plats. Jag kan säkert få en påföljd för det och framför allt så avhyses jag därifrån. Där har jag inte rätt att vara. Dessutom har jag inte rätt att åka med i tåget gratis även om jag inga pengar har. Kan du, när jag presenterar denna liknelse, då förstå varför vissa människor kallas illegala invandrare?

    Det handlar inte om huruvida man är godhjärtad eller ej, det handlar om vad Sveriges pengar, som ingalunda är outsinliga, ska läggas på. Det är lätt att framhålla sig som en godhjärtad och vidsynt person, som du vill låta påskina att du är. Man kan vinna politiska poäng på det, jag vet. Och det är mycket ”modernt” att hysa de åsikter som du gör. Men tänk efter ett slag. Det du förespråkar, vad kostar det? Har du en ekonomisk kalkyl på detta? Och i så fall, kan du tala om vilka sektorer i samhället dessa pengar ska tas ifrån? För du menar väl inte att vi ska låna pengar utomlands för att finansiera detta? Eller ska vi höja skatten?

    Det är lustigt med er s.k. ”godhjärtade” personer. Ni har så lätt att vara frikostiga med andras pengar. Ni lovar runt. Men har du frågat skattebetalarna om de vill vara med och betala för att döva ditt behov av att framstå som mer god än andra? Eller kan vi göra en deal och bestämma att dessa kostnader dras av just din lön, eftersom detta har så hög prioritet för dig? Det torde vara det mest rättvisa fördelningssättet. Och blir det dyrt, kanske du kan, den hårda vägen, lära dig lite om nationalekonomi på köpet. Det är nämligen så, att lever man över sina tillgångar blir det svårt till sist att få saker och ting att gå ihop. Det är just detta som Sveriges ekonomi har problem med. Och det ekonomiska problemet blir inte bättre av politiker som du, som har svårt att se sambanden mellan ens politiska föresatser och den ack så bistra verkligheten.

  4. Anders skriver:

    ”Idag har vi i landstinget i Kalmar samma regler för akutsjukvården för papperslösa som för oss med papper. Det betyder att man betalar en patientavgift vid besöket. ”

    Nej, det är inte samma regler. De ”med papper” betalar över skattsedeln för sin sjukvård och nu har ni även tvingat dem att betala över skattsedeln för vården av de människor, som har valt att uppehålla sig illegalt i landet.

  5. Roberth skriver:

    Jessica om jag vore dig skulle jag skämmas! Massinvandringen kostar mellan 100-300 miljarder för landet årligen men vad gör det? Vi kan väl alltid skära ner på våra äldre lite till eller?

  6. Vic skriver:

    Du skrämmer mig i din okunskap Jessica, du är både naiv och korkad.

  7. Sven skriver:

    Hur kan ni erbjuda fri sjukvård till personer som faktiskt inte enligt svensk lag har rätt att vara här? På oss skattebetalares bekostnad. Jag får inte gratis sjukvård, utan får betala en rejäl summa varje år i landstingsskatt. Den som efter prövning har fått asyl här kan jag utan vidare acceptera att betala för, även om de inte kan försörja sig, men de som inte har flyktingskäl utan kommer hit för att utnyttja det som skattebetalare har arbetat ihop vill inte jag betala för, och jag tror att om det är så att det är behjärtansvärt så får det betalas genom vår u-hjälp eller genom frivillighet till Röda Korset eller liknande dit många (men inte alla, ex vis B W) skänker till eller arbetar gratis för.
    Sen är det väl så att de som är papperslösa och alla betalar kanske inte patientavgift innan besöken, hur hittar man dem för krav?

  8. Andreas Palm skriver:

    Jag har då ingen lust att betala för papperlösa invandrare som bor här illegalt.
    Däremot kan jag gärna betala så Daga 84 mittemot mig kan besöka sjukhuset gratis. Det är ingen som frågat mig om jag vill vara med att betala för dessa illegala invandrare. Nej ut med dem som håller sig i sverige illegalt. Ska fan betala för dessa snyltare. Dessutom begår ni ett lagbrott.

  9. Micael Foghagen skriver:

    Som medborgare i Sverige har jag både skyldigheter och rättigheter. Att betala skatt och följa landets lagar och förordningar ger mig förmåner som social omsorg, skola, sjukvård mm.

    Dessa privilegier har inte uppkommit över en natt. Vi är ett rikt land ( än så länge ) och det är flera generationers hårda slit som har åstadkommit det.

    Människor som befinner sig här illegalt kan självklart inte ta del av detta.

  10. Tomas skriver:

    Jag förstår inte hur Jessica kan tycka att någon människa inte är illegal. Jag tycker att Jessica skall åka till Irak och kasta bort sitt pass. Sen kan Jessica försöka klara sig i detta land illegalt. Om du lyckas komma hem igen, så berätta om dina erfarenheter. Då kanske vi idioter som inte fattar, kan bli mer förstående för dina idéer.

  11. Jimmie- politiskt obunden skriver:

    Kör på Jessica!

    Cavatus, nej din liknelse håller inte, du verkar blanda ihop allt till en enda röra, läs en kurs i argumentationsanalys, eller läs en bok, vilken som helst, kommer göra dig gott.
    En tankenöt till dig:
    Idag såg jag en kvinna som slog sitt barn.Alla kvinnor är misshandlare.
    Rätt eller fel?

    Herr Gustavsson, hur ställer du dig till välkammade (nåja, kanske inte din vän Thoralf) demagoger med illegala åsikter, har hört dem vara ett frekvent inslag i debatten idag. Även det faktum att de vill göra vårt land till ett slutet fort, påskyndande det de tror sig försvara. Ska denna minoritet också avlivas?
    Tycker själv ofta synd om dessa, istället borde vi hjälpa dem.

    Är så trött på Thorkuf, flåt, Thoralf o alla andra fjantade SD flummare. Det fungerar inte riktigt att snacka NEK när partiledaren stod i TV och inte kunde försvara sitt eget partis budget, bara det faktum att vi ska neka människor sjukvård är helt bisarrt.
    Sen dessa fallande fallasier och naturalistiska felslut. Allt är så svart och vitt i en konservativ värld.

    Sen när tyckte hela England samma sak ”info”? Sen när blev BBC den nya sanningen?

    Nä, Anders och ni andra, vet ni vad, vi låter dem alla dö. Sverige står ju på randen till undergång, allt går åt helvete nu, låt alla illegala insomna i sjukdom!

    Stå på dig Jessica! Läste Thoralfs svar till dig, det var riktigt dålig retorik med inte ett utan flera helt ogrundade påståenden. Det är så man skrattar åt det, han är liksom ingen match!

    Vänligen/ J

    • Tomas skriver:

      De som aldrig sett en storstads invandrar täta områden, har inte mycket att komma med. Skulle du råka hitta ett svenskt namn, så beror det oftast på vederbörandes sociala situation. De övriga lägenheter som svensken lämnade, fylls snart med invandrare. Inte sällan har en stor invandrar familj två lägenheter på samma svale. Skulle du svensk, vilja bo i en lägenhet på denna svale med allt spring och liv utanför din dörr? Knappast! Det förstörs och rivs sönder i en utsträckning som är helt makalöst. Jag har arbetat i ett utav Malmös mest segregerade områden. Ni skulle bara se hur sladdar från porttelefoner, ljusknappar samt allt annat som överhuvudtaget gått att ha sönder bara formligen slitits loss. Bajs och sopor i buskarna och inte sällan kastades soppåsarna rakt ut genom fönstret. Bajset i buskarna kom inte ifrån djur. Det var vuxna människor som inte kunde gå på toaletten hemma, eftersom toalettdörren vette åt fel håll. Trasiga och uppbrutna tvättmaskiner. Den instruktionsbok är inte uppfunnen, som kunde täcka 95 olika nationaliteter. Förråd i källaren existerade inte, de var nämnligen fullständigt sönderslagna. Sen skrivs det i tidningarna hur synd det är om dessa invandrare som måste bo i dessa hemska och trasiga hus. Våtutrymmen som såg ut som höstens svampskogar. Inte konstigt. Med 10-12 individer i en liten bostad där alla ska duscha och ingen torkar torrt, då kan det inte bli annorlunda. Genast är det hyresvärden som slarvat med underhållet. Just nu dyker en utav Magnus Ugglas låtar upp i huvudet. De som nu är så för detta med alla invandrare, borde öppna upp sina egna hem. Du har säkert plats med någon illegal eller nykommet flyktingbarn. Hur nu någon kan kalla alla flyktingbarn för barn? En del utav dem har ju skägg. Idag bor jag väldigt långt bort ifrån Malmö, då staden inte längre går att känna igen. Precis våra flesta politiker, så slipper jag se eländet. Just nu!

  12. Stefan K skriver:

    Jag har bekanta som inte har råd med en årlig tandundersökning och bekanta som måste låna pengar av anhöriga om de måste söka vård. Gissa om det svider när de som trogna skattebetalare får höra att de människor som inte betalat en krona i skatt får samma vård gratis. Här har inte Mp några röster att hämta.
    Många papperslösa jobbar svart och har en egen inkomst. Varför ska de få vård gratis? Bland de papperslösa finns också människor med brottsligt leverne. Bara tanken att dessa brottslingar erhåller gratis tand- och sjukvård gör mig illamående.
    De papperslösa göms av privatpersoner och organisationer. Låt dessa stå för alla de kostnader som vården innebär och lägg inte bördan på oss redan hårt beskattade medborgare.
    Det går upp allt mer varför ni röd/gröna vill dra på oss en skattechock och få tror på era ord om att endast de med riktigt höga inkomster kommer att drabbas av de utlovade skattehöjningarna.

  13. Cavatus skriver:

    Jimmie, om du ljudar dig igenom det jag skrivit, långsamt och med eftertanke, så kanske du förstår innebörden och sammanhanget.

    Sen kanske du kan utveckla din analytiska förmåga så du blir mottaglig för fakta. Fakta, fakta och fakta är något som personer av din kaliber har oerhört svår att ta till sig. Därför strör du och dina gelikar sig ofta med generaliseringar (som din idiotiska fråga ovan som säger tusenfalt om dig) samt känsloladdade ord som även de, har som enda syfte att lägga lock på debatten för att faktaargumenten inte går att bestrida.

    Och du! Glöm inte att även den bäste kan nämligen komma till insikt och ändra ståndpunkt. Det gäller bland annat undertecknad, som också varit politisk korrekt i hela mitt halvsekelgamla liv.

    ”I en tid av universellt bedrägeri är yppandet av sanningen en revolutionär handling” – George Orwell

  14. s-e karlsson skriver:

    jimmie ! använd öronen till att lyssna med , JÅ sa att det kommer en skuggbudget under maj 2010 ! Far inte med lögner .

  15. Jimmie- politiskt obunden skriver:

    Hej igen.

    Nej Cavatus, det är svårt att förstå din poäng. Förövrigt är SD idag synonymt med generaliseringar och när ska det förstås; att vara politiskt inkorrekt inte är direkt kopplat med SD-åsikter. Det är så mycket mer, kanske att vara emot gamla konservativa värdering, kanske att vara för framtidens värld. Kanske något annat. Läs en bok nu.

    S-E!Precis du har rätt!Han kunde inte ge något svar i TV!Vi förstår varandra. Dock förstår jag inte hur det kan vara en lögn?

    Förövrigt så bor jag i Malmö.Fantastisk stad! Läste för någon vecka sedan att snittet för vuxna med eftergymnasial utbildning låg någonstans runt 20%, och i Malmö på 40%. Jag antar att det beror på att så många otroligt intelligenta människor flyttat ut, eller inte, vad säger du Tomas? Som jämför en svensk demokrati med ett krigshärjat Irak. Läs en bok du också!

    Kör på Jessica låt inga politiskt korrekta flummare få dig på fall!

  16. Jimmie- politiskt obunden skriver:

    Snittet för vuxna i Sverige, ska det va..

  17. Anders skriver:

    @Jimmie- politiskt obunden

    Om du (och Jessica) anser, att det är väsentligen OK att folk väljer, att uppehålla sig illegalt i landet – varför skall då några andra bry sig om att följa lagen?

    Varför skall jag t.ex. betala skatt eller någon arbetsgivare betala arbetsgivaravgift?

  18. Jimmie- politiskt obunden skriver:

    För att sjukvård är en mänsklig rättighet.

    Du är jätteduktig.

    Vänligen/J

  19. Mattias skriver:

    Men snälla Jimme svara på Anders fråga.
    Du bara flummar ju runt.

  20. joffe skriver:

    Kravlösheten gällande ”nyanlända” till Sverige är total. Svenska lagar följs inte! En papperslös illegal person skall INTE längre uppehålla sig i landet än mindre ha fri sjukvård.
    Om jag till mitt nya hemland för trettio år sedan hade kommit ”papperslös”, vilket MÅNGA gör till Sverige, hade jag snabbt åkt ut med huvudet före – ingen pardon.

    Jag antar att även du Jessica betalar skatt? Det gör jag också, på min pension från Sverige, med 25%. Detta har jag gjort i drygt 10 år och aldrig utnyttjat ens svensk sjukvård naturligt nog därför att jag inte bor där. MINA SKATTEPENGAR SKALL INTE ANVÄNDAS TILL LAGLÖSHET I SVERIGE! Gud förbjude!

    Dina och mina och andras skattepengar skall täcka bla sjukvården i Sverige! Tycker DU att jag som INTE bor där ska betala en skatt, du själv och andra svenska medborgare ska betala för:
    De som ILLEGALT, OLAGLIGT, LAGVIDRIGT, BROTTSLIGT, STRAFFBART ENLIGT LAG befinner sig i Sverige. – Plus när övriga runt världen får höra talas om din frikostighet då kommer några hundra tusen till och klappar på din dörr:

    Du skulle tydligtvis göra bättre nytta inom sjukvården i framtiden! Politik är inte din starka sida…

  21. Cavatus skriver:

    Jimmie, Om du efter att ha ljudat dig igenom mitt inlägg sedan övergår till Folkskolans läsebok, m-o-r–r-o-r- … du vet, så kanske du så småningom kan komma ur föreställningen att regimkritiker inte nödvändigtvis består av illiterat folk. Skulle tro att jag har läst högvis fler böcker än du, lille vän ….

    För att hålla oss till ämnen och lämna avdelningen känslofyllda invektiv, som du helt enligt förväntningarna inledde, så undrar jag var det står (du som läser så mycket) att sjukvård är en mänsklig rättighet. I vilket internationell dokument, jag vil veta parpagraf, stycke och indrag, att alla människor i hela världne har fri rätt till svensk sjukvård. Vore mycket intressant att ta del av dessa fakta, som annars snarast kan betraktas som svepande generaliseringar. Lille vän, läs på, och bygg på fakta, fakta och fakta. Lämnar nu denna ankdamm. Vi kanske hörs efter valet!

  22. Anders skriver:

    @Jimmie_politiskt obunden

    Du skriver, att gratis sjukvård är en mänsklig rättighet.

    Jaha.. isf förvägras ALLA svenska skattebetalare sina mänskliga rättigheter, eftersom deras sjukvård ingalunda är gratis för dem.

    De tvingas ju betala över skattsedeln för sin sjukvård och nu är de även tvingade att betala över skattsedeln för vården av de människor, som har valt att upphålla sig illegalt i landet.

    Och svenska skattebetalare förvägras ju inte bara gratis sjukvård i Sverige – de förvägras ju gratis sjukvård i alla länder. Det låter oerhört alarmerande att svenska skattebetalare inte får gratis sjukvård någonstans – vare sig i Sverige eller i något annat land – om gratis sjukvård verkligen är en mänsklig rättighet.

    Men du svarade inte på frågan.

    Om du (och Jessica) anser, att det är väsentligen OK att folk väljer att uppehålla sig illegalt i landet – varför skall då några andra bry sig om att följa lagen?

    Varför skall jag t.ex. betala skatt eller någon arbetsgivare betala arbetsgivaravgift?

  23. joffe skriver:

    NI sju regerande bror/systerpartikonstellationer har lyckats under de 30 år jag bott utomlands totalt förstöra mitt fosterland Sverige som på 50-talet var ett blomstrande land efter kriget. Med alla positiva odds i bakfickan har Sverige nu lyckats deka ner sig totalt pga okunniga politiker!

    – Omvärlden såg upp till Sverige förr! – Nu skrattar man öppet åt er politik för vi har en utlandspress och undersökande journalistik som berättar i klartext och i dokumentärer om ert ökande sverigedilemma. Jag har blivit skrämd av vad jag sett från Malmö och andra platser i form av otrolig gettouppbyggnad etc.etc.etc.

    Själva tycks ni föras bakom ljuset även av er politiskt tydligen korrekt styrda ensidiga journalistik inte minst på (S)(V)T som inte tillåts tala med FOLKET!?

    Du säger följande:
    ”Det miljöpartiet vill är att även övrig vård ska kunna ges till papperslösa på samma villkor som för oss med papper. Vi vill förebygga ohälsa och undvikbara akutbesök. Rätten till hälsa ska gälla alla!”

    Ett infantilt uttryck från din penna som bekräftar det politikersjuka Sverige där Du och Ditt Parti i första hand bör tas in på akut långvård…
    DET betalar jag gärna för med mina skattepengar……..men inte för laglöss

  24. Stefan K skriver:

    Visst ska alla som behöver få vård också få den, men varför är denna vård gratis för människor som befinner sig illegalt i landet? Varför måste fattigpensionärer, ensamstående mödrar och hemlösa betala för samma vård som ges gratis till dessa papperslösa?
    Grundproblemet är i huvudsak att dessa papperslösa befinner sig olagligt i Sverige och diskussionen hade därför aldrig behöva uppstå om dessa människor accepterade ett beslut som tagits.
    Nu finns de dock här, ingen vet hur många de är och ingen vet därför hur stor kostnaden för denna ”fria vård” är. Hoppas ingen tror att läkare och tandläkare utför denna vård gratis på sin fritid? Naturligtvis ska de som befinner sig här få vård om detta behövs, men som jag skrev i mitt förra inlägg, så är det absolut ingen självklarhet att den ska vara gratis, utan låt de som så välvilligt medverkar till att gömma personerna också stå för deras vård.
    Jag ser hellre att min gammelmormor som jobbade sedan hon fyllde 13 år och betalt skatt i över 80 år får fri vård, än att ”svartjobbande Achmed” och ”gängledaren Juan” får det.
    Nu vet jag inte vilket parti du politiskt obundne Jimmie tänker och brukar rösta på, men låt mig gissa att sympatierna finns långt ute på vänsterkanten? Ointressant i sig, men jag misstänker att du tillhör den skara som vill öppna gränserna för ALLA som vill komma till Sverige? Idag tar vi emot 80 000-100 000 personer varje år och se hur det gått. Om ryktena går ute i världen att man i Sverige får stanna utan förbehåll och krav, så lär vi få se en flyktingström vi hittills inte sett maken till. Hur många kan vi räkna med kommer varje år? 200 000, 500 000 eller ännu fler?
    Undrar inte du också hur förespråkarna för öppna gränser tänker finansiera detta och hur man tänker lösa detta socialt med arbete och bostäder? Säg nu inte att det bara är att ordna fram jobb, bygga 100 000-tals nya bostäder och höja skatterna med 20:- per 100-lapp. Det är att undfly verkligheten och verkligheten är som bekant något helt annat än drömmarna.

    • Jimmie- politiskt obunden skriver:

      Cavatus!Du är en stor klant, se ”The Universal Declaration of HR” ,Artikel 25, paragraf (1).
      När du ändå är där kan du läsa några av de andra Artiklarna också, läs sedan en riktig bok, det gäller även er andra, det kan behövas.

      Politiskt obunden betyder exakt det som står, att man inte behöver definiera sig inom några ramar utan kan röra sig från höger till vänster hur mycket man vill!
      För vissa är det så viktigt att sätta etikett på saker och ting.

      Har aldrig skrivit ”gratis” Anders.
      De andra påståendena känner jag att jag inte ens behöver kommentera.

      Vänligen/ J

  25. joffe skriver:

    Tack Cavatus tack Stefan K mfl med huvet på skaft!

    Mottagaren av sanna ord från er eller någon annan som försöker tala klarspråk kommer inte huvudfiguren eller hennes medlöpare i detta ogräsgrönskande politiska parti att fatta.

    Tänk er denne Jimmie är även han sjuklig? Undrar någon varför det ser ut som det gör i Sverige i dag? Med dessa väljare och politiker?

    Tänk er dessa personer är valda att styra och ställa till i ett helt land? Är svenska väljare ner-druggade sedan 30 år? Vad händer i ett gammalt vikingland. Har ni tappat allt förnuft?

  26. Anders skriver:

    Jimmie, har du inte klart för dig vad du förespråkar?

    Du (och Jessica) förespråkar, att de som har valt att uppehålla sig illegalt i landet skall få sin sjukvård i present av svenska skattebetalare.

    Svenska skattebetalare tvingas betala över skattsedeln för sin sjukvård, och de tvingas även att över skattsedeln betala sjukvården för de människor, som har valt att uppehålla sig illegalt i landet. Du påstår, att det är en mänsklig rättighet att andra människor betalar för din sjukvård, om du väljer att uppehålla sig illegalt i Sverige.

    Det låter, som sagt, oerhört alarmerande att svenska skattebetalare inte får sin sjukvård i present någonstans – vare sig i Sverige eller i något annat land – om det verkligen är en mänsklig rättighet att få sin sjukvård i present.

    Jag skulle gärna vilja ha ett svar på denna fråga:

    Om du (och Jessica) anser, att det är väsentligen OK att folk väljer att upphålla sig illegalt i landet – varför skall då några andra bry sig om att följa lagen?

    Varför skall jag t.ex. betala skatt eller någon arbetsgivare betala arbetsavgift?

  27. Ping: Sverigedemokraternas människosyn och förvirrade argumentation :I hell-mans värld

Kommentera

