Rätten till ditt liv

Aktiv dödshjälp… känns lite läskigt att tänka på eller hur? Och pratar vi om människor som drabbats av sjukdom eller komplikationer efter sjukdom som gör det svårt eller omöjligt att kommunicera blir ju frågan oerhört komplex.

Men nu har det den senaste veckan handlat om en kvinna som legat i respirator i 26 år och som vad jag förstår är vid sina sinnes fulla bruk. Denna kvinna har skrivit till socialstyrelsen och bett att få avsluta sin behandling. Det vill säga hon vill att respiratorn ska stängas av.

Jag känner en djup sympati för den här kvinnans livssituation och en stor respekt för hennes val. Det måste finnas utrymme för att välja själv. Det kan inte vara rimligt att myndigheter ska kunna överpröva en människas önskan om att få avsluta sin behandling bara för att människan inte klara av att avsluta behandlingen själv. Jag menar att om jag har en sjukdom och får medicin för den kan ju jag vilken dag som helst välja att sluta använda den medicinen.

Jag hoppas och tror att Socialstyrelsen också resonerar så. det kan inte vara meningen att sjukvården ska tvinga människor att leva bara för att vi har teknisk möjlighet att upprätt hålla liv.

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård, Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

