Lögn eller förbannad lögn

Hörde en intervju med Philippa Reinfeldt idag. ör den oinvigde kan jag berätta att hon ju inte bara är gift med nuvarande statsministern utan även har ett eget liv som landstingsråd i Stockholm. Tungt namn inom moderaterna kan man förmoda.

Intervjuaren ställde frågan: Hur är det, är ni moderater inte nöjda förrän all sjukvård är privat? Döm om min förvåning när Philippa ger ett vänstersvar! Nä, hon vill inte sälja ut, hon vill att sjukvården ska vara solidariskt finansierad, hon vill att den offentliga sjukvården ska vara så bra att det inte är någon som vill starta privat sjukvård!

Herregud tänkte jag, vet Fredrik om detta? Är han medveten om att hans fru har hoppas av? Eller kan det vara så att hon lider av någon typ av minnesförlust?

När jag hade hämtat mig från chocken insåg jag vad som hade skett. Människan sitter och ljuger oss rakt upp i ansiktet. För om man tittar lite närmare på vad moderaterna hittills har gjort på området och vad dom har på gång så förstår man att det inte kan vara annat än lögn. Dom privatiserar steg för steg. Lagen om fri etablering, eller vårdval, är det senaste exemplet. I Uppsala säljer moderaterna ut vårdcentraler på annons till högst bjudande. Nästa steg verkar vara samma sak inom sluten vården. En liknande lag som den om fri etablering inom primärvården är på gång i riksdagen.

Jag har inget emot privata alternativ. För mig är driftsformen underordnad patientnyttan. Men i ett borgerligt Sverige betyder fri konkurrens att det offentliga ska stå med Svarte Petter i form av vård som ingen annan vill bedriva och på platser som är olönsamma företagsekonomiskt men kanske viktigt ur jämlikhetsperspektiv och tillgänglighetsperspektiv.

Och med den vetskapen i bakficka förstår man att när en moderat pratar om solidarisk finansiering och att man bara vill ha offentligt driven sjukvård då använde dom falsk retorik. Förbannad lögn helt enkelt!

Läs också om KD´s lögner på Peter Högbergs blogg. Dom är nästan lika raffinerade.F

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

