Öland matens ö

I onsdags var jag på konferens på Halltorps Gästgiveri. Konferensen handlade om trender inom mat. Det är roligt att höra hur ekologisk mat tar fler och fler marknadsandelar.

Men störst behållning hade jag av att lyssna till Rune Kalf-Hansen. Han är kock och hade samarbetat med kökschefen och kockeleverna på Halltorp om dagens lunch. Halltorp är ju ett ställe som är känt för att ha bra mat men Rune verkar tagit på sig rollen som ”Elake Kocken”, ni vet TV-programmet där en känd kock försöker hjälpa dåliga restauranger till ett bättre liv. Rune hade sagt att det skulle vara ekologiska råvaror. Köket hade då beställt hem grönsallad, tomat och gurka eftersom det är den sallad som brukar serveras. Kökschefen påpekade då att det blev lite dyrt. Rune kontrade då med att tala om att dessa grönsaker ändå inte skulle användas utan det skulle vara morötter och rödbetor. Han pratade med stort engagemang om vikten av säsongsanpassning av matsedel.

Underbart att höra proffs prata om det som jag alltid hävdat. Ekologiskt är inte dyrare om man köper produkterna när det är säsong för dom. Jag vill ha en egen Rune som jag kunde ta med mig ut och missionera om hur mat ska lagas.

Det här inlägget postades i Mat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

