Klimat och mat

Hörde att maten på COP15, klimattoppmötet, var till 65 % ekologisk. Köpenhamn är tydligen väldigt bra på ekomat inom offentlig sektor också.

Nu är det bara för oss att följa efter!

Det här inlägget postades i Ekologi, Klimat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Klimat och mat

  1. Thomas skriver:

    Jo, det finns dom som har fattat galoppen. Trosa kommun lade ut alla sina skolmatsalar på entreprenad och krävde 100% KRAV mat och det fick dom också.

    Det finns skolor i Köpenhamn som har 100 % likaså några i Skåne.
    Visst fasen går det om man bara vill.
    Men nu har jag fått ”Inköp” under mina vingar så jag ska försöka få PG Fransson att ta ett djupare tag i denna fråga.

    Det största problemet är att det finns så många C-bönder som inte har förstått att ekoodling är en kanonaffär. Om de hade vett att räkna bort kemikalieutgifterna mot den högre intäkten skulle de se att de går med förlust !!

    • greenjessica skriver:

      Precis så har jag också fått lära mig. För ett antal år sedan funderade vi på att ta över en gård och gick då en del kurser. Vad jag kunde förstå så var lönsamheten större på både djurhållning och odling om man väljer ekologiskt!

      Fattar inte varför centerns bönder har så svårt att se detta när till och med LRF fattar.

Kommentera

