Hudvård

Bland farmaceuter verkar hudvård stå högt i kurs. Många studenter vill lära sig hudvård och hudvårdsprodukter. Apotekets hyllor fylls hela tiden på med fler och fler krämer och lotioner.

Jag är sedan många år tillbaka en näst intill manisk innehållsförteckningsläsare. Det gäller allt jag handlar men framför allt smink och hud- och hårvårdsprodukter. Principen är att det oftast är mindre obehagligt innehåll ju färre ingredienser en produkt innehåller och att den här typen av produkter inte ska ha lång hållbarhet utan helst vara färskvaror. Det flesta ingredienserna måste man känna till för att kunna avgöra om det känns rätt att använda dom på huden eller inte.

En särskilt ofräsch och obehaglig ingrediens är i mitt tycke mineralolja. Mineralolja är en biprodukt kan man säga vid petroleum utvinning. Produkter innehållande miljneralolja (brukar gå under beteckningen petrolatum eller paraffinum liquidum) kommer under inga omständigheter in i mitt hem. Det finns studier som tyder på att mineraloljor kan vara inblandade uppkomst av reumatiska besvär, men då gäller det framför allt när man har ett arbete som gör att man har mycket kontakt med mineraloljor.

Men det som har slagit mig är att Apoteket nästan alltid har mineraloljor i sina produkter. Därför skulle jag aldrig gå till Apoteket för att förnya i mitt badrumskåp. Frågan är om studenterna med intresse för hudvård får någon som helst kunskap om mineraloljor? Jag hoppas det, för om man tänker efter vem vill egentligen smörja in sitt ansikte med motorolja?

Det här inlägget postades i Hälsa och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Hudvård

  1. irene skriver:

    Det är därför jag börjar känna mig utsliten. Har i alla år använt mig av apotekets produkter i tron att de var de mest ofarliga, både för mig och miljön. Nu är jag efter alla år med rundsmörjningar med motorolja helt förvandlad till en gammal haltande volvomotor.

  2. Kitty skriver:

    Hu, så hemskt. Varför informerar inte apoteket om sådant?

  3. Thomas skriver:

    Varför använder ni inte riktiga grejor tjejer ?
    Kolla här: http://www.weleda.se/

    • greenjessica skriver:

      Ja det är bra grejor men det finns fler så går att använda. Det finns faktiskt ekologiska hudvårdsprodukter på COOP numera.

  4. Kitty skriver:

    Det kanske bli bra nu med fler apotek. jag skulle vilja se det gröna Apoteket. Inga gifter. Där skulle jag handla.

  5. Thomas skriver:

    Njae Kitty.
    Idéen med avregleringen av Apoteks monopolet var ju att fler produkter kunde komma ut på ”marknaden”. Och egentligen borde väl ett apotek vara reserverat för mediciner ?
    Men om någon vill öppna en Weleda butik / Wala apotek i Kalmar kan jag ta ett snack med VD,n Björn von Schoultz så hjälper han till !!

Kommentera

