Vargjakten

Jag har ju tidigare i år uttryckt min upprördhet över årets vargjakt. Det finns mycket att skriva på temat men det förkastliga med att skjuta av 27 av de få vargar som finns i Sverige har jag redan uttryckt min åsikt om och det kan räcka med det.

Men att kostnaderna för vargjakten har tagits från kontot för bevarandet av biologisk mångfald det måste jag skriva om. Staten sätter ju varje år av pengar som ska användas för att säkra den biologiska mångfalden. Det handlar ofta om att bevara naturmiljöer som håller på att försvinna och värna livsmiljöer för marginaliserade djurarter. Hur kan man då använda av dessa pengar till vargjakt? Hur kan man mena att det skulle värna den biologiska mångfalden eller är det så att regeringen fullkomligt struntar i biologisk mångfald och därför tycker att dessa pengar kan användas lite hur som helst?

Ja, för mig framstår detta som fullständigt absurt oavsett vilket men jag misstänker ändå att det är det senare alternativet eftersom regeringen i varje budget hittills (vad jag minns) har minskat anslaget till bevarande av biologisk mångfald.

Det här inlägget postades i Djur och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

