Kroppsscanning och vargjakt

Sitter och tittar på Rapport och blir upprörd. Hade inte tänkt blogga något under min semester som
pågår veckan ut men kan inte låta bli!

Efter händelser under julhelgen vill nu USA har skärpta säkerhetsregler för flyget från vissa länder som till exempel Iran och Jemen. USA kräver att dom genomför kroppsscanning av passagerare. För er som inte vet vad det är, det är en ny kunskap för mig också, så är det en kamera som kan visa vad som finns under dina kläder.

Är inte det fruktansvärt? Snacka om att kränka integriteten! Till råga på allt elände så är detta även på gång att införas på Arlanda. Vilken tur att jag nästa aldrig flyger. Jag har inte lust att visa mig naken för säkerhetspersonal på nån flygplats.

Nästa upprörande nyhet handlar om vargjakt. Vid årsskiftet blev det tillåtet med viss jakt på varg i vårt land. Detta är något som för mig som miljöpartist och biolog känner ett starkt motstånd mot jakt på varg. Jag anser att vargstammen behöver bli större innan det kan vara rimligt med jakt, vargstammen befinner sig inte inom biologiskt säkra gränser.

Redan samma dag som jakten startade så sköts alla vargar och kanske en extra! Men vad ännu värre är att eftersom ingen jägare i Sverige egentligen är kunnig i vargjakt så skadesköts 7 av 25! Inte nog med att riksdagen riskerar vår vargstam genom att tillåta jakt men ska staten verkligen stödja djurplågeri?

Det här inlägget postades i Rikspolitik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

