Rökstopp inför operation

Jag har tidigare skrivit om rökstopp inför operation. Dan Johannesson på länssjukhuset var ute länets tidningar tidigare under hösten och ville ha rökstopp inför operation. Alla var inte lika glada åt detta men jag tycker det är fullt rimligt. Det är ju för patientsäkerheten som det är viktigt.

Nu kommer det stöd för denna tanke även från socialstyrelsens generaldirektör Lars-Erik Holm. Det känns bra. Lars-Erik betonar dock vikten av rökavvänjningsprogram.

Jag ska inte svära på det men jag tror att det ser bättre ut i länet än de siffror som generaldirektören visar på. Eftersom vi har livstilsmottagningar på alla hälsocentraler så utgår jag ifrån att alla kan erbjuda rökavvänjning. Det är en förutsättning för att det ska fungera med rökstopp inför operation.

Och givetvis så kan det inte gälla för akuta ingrepp, men det var det väl ingen som trodde eller hur?

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

