Uppladdning

Sitter på landstingshuset och gör de sista förberedelserna inför fullmäktige. Jag är i det närmaste klar.

Lyssnade innan jag gick till jobbet idag på en debatt i morgonsoffan med djurrättsalliansen och ordföranden för grisuppfödarna. Det verkade inte vara lätt att vara ordförande för den föreningen idag. Med de bilder som djurrättsalliansen visar måste det vara oerhört svårt att hävda att svenska grisar har det bra. Antagligen har grisarna det bättre än i många andra länder men knappast bra.

För mig känns det ytterst märkligt att föda upp grisar på konventionellt vis. Det finns ju inte mycket i den miljön som ger grisarna möjlighet till ett naturligt beteende och det måste ju varje grisbonde, med känsla för sina djur, kunna se.

Jag köpte härom dagen en halv gris från Voxtorps gård. Dom har ekologiska utegrisar. När man åker förbi gården kan man se hur dom bökar och busar. Dom är glad och lever ett bra liv.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: är du intresserad av vad du äter köp ekologiskt! Bara då är du garanterad mat utan tillsatser och kött som kommer ifrån djur som haft det bra.

Det här inlägget postades i Mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

