Politisk jämställdhet

På jobbet igår hade jag inbokat ett möte med en kvinna som skriver sitt ex-jobb om jämställdhet i politiken. Hon intervjuade mig för att jag skulle beskriva hur miljöpartiet arbetar med jämställdhet och hur jämställt det är i partiet. Hon har för avsikt att intervjua alla sju partier som finns representerade i riksdagen.

Vi hade ett mycket intressant samtal. Vi är alla formade mer eller mindre efter rådande könsroller. Och hur medveten man än är om att vi behandlar pojkar och flickor olika så är det inte lätt att ändra detta. Men det blir sakta bättre, för medvetenheten om hur det är föder faktiskt insikten hos många om att det krävs förändring. Och där ligger förutsättningen för ett jämställt samhälle.

Inom politiken har vi, precis som i samhället i övrigt, inte heller jämställdhet. Det kan till och med vara svårt i ett parti som mitt eget som driver jämställdhetsfrågan hårt med jämställdheten när det kommer till skarp läge. Det är tyvärr så att av de tunga poster som MP har i Kalmar kommun så har vi 100 % män. Hur jämställt känns det?

Som ordförande i gruppen så tänker jag verkligen ta till mig detta och försöka förändra till efter nästa val. Detta kommer jag att lägga in i den organisationsöversynen som jag håller på med med anledning av den interna demokratin. Så ojämställt är inte demokratiskt!

Det här inlägget postades i Lokalt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

