Rättvisa landsting

Läser i Dagens Medicin att två av tre landsting numer har med etiska krav i sina upphandlingar. Det är jättebra. Jag har aldrig förstått varför det offentliga ska ställa mindre krav på sina leverantörer som har tillverkning i andra länder än vad som görs på leverantörer som producerar sina produkter i Sverige. Här är det självklart med kollektivavtal och schysta villkor på arbetsplatserna. givetvis ska vi ställa liknande krav på förhållandena i fabriker i utvecklingsländer när vi handlar med dessa.

I december förra året antogs en ny inköpsstrategi i Landstinget och i den finns det inskrivet att vi ska ställa etiska och sociala krav vid upphandling. Det är jag väldigt nöjd med.

Vad jag däremot inte är lika nöjd med är att det fortfarande inte finns rättvisemärkt kaffe i kaffeautomaten här i landstingshuset. Trots att vi hade rättvisefika här den 20:e oktober. Men jag varje gång jag ser vår direktör Alf Jönsson kommer jag att tjata på honom. Det SKA vara rättvisemärkt fika i landstingshuset!

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

