Snabb hemgång

Varför så många upprörda känslor för att vissa sjukhus vill skicka hem nyblivna mammor efter sex timmar? Tre gånger har jag fött barn. Varje gång har jag fått kämpa som en besatt för att få komma hem omgående. Jag har inte varit sjuk och mina barn har varit friska, då kan jag inte se nån anledning till varför jag skulle vara kvar i sjukhusmiljön.

Helst skulle jag vilja att beslutet om var man vill föda låg mer i kvinnans händer. Varför anses det som ett fruktansvärt påhopp att önska att få föda hemma? Graviditet är ingen sjukdom, dessutom är risken för olika sjukhussjukor mindre hemma. Det är klart att det finns risker också men det borde ligga mer i kvinnans/parets händer att bestämma vad dom vill.

Nej, tidig hemgång måste bli en rättighet för alla som vill och alla som kan!

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

