Känner stor skam

Mona Sahlin uttrycker idag att hon känner stor skam över hur den förra S-regeringen hanterade frågan om apatiska flyktingbarn 2005. Det förstår jag och jag är glad att hon ger uttryck för detta offentligt. Det är nämligen en av mina stora rädslor inför en framtida rödgrön regering att just asylpolitiken kan vara svår att komma överens med S om.

Jag har ofta varit arg och frustrerad över den politik som S och M tillsammans driver. Den brukar tyvärr inte vara vad jag skulle vilja kalla human. Jag, precis som mitt parti, vill ha en generös asylpolitik. Dagens uttalande från Mona Sahlin väcker mitt hopp om att vi faktiskt tillsammans i en rödgrön regering skulle kunna ha det.

Det här inlägget postades i Rikspolitik, Socialt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Känner stor skam

  1. Mikael skriver:

    Hur många hundra miljarder om året måste flyktingpolitiken kosta svenska skattebetalare innan du tycker att den är generös?

    När vi har gett bort allt vi ägde vem ska vi då tigga hos? Tror du att de som du vill vara generös emot någonsin vill ge något tillbaka? Har ännu inte sett några tecken på att generositeten och omtanken är dubbelriktad. Kanske är det så att flickor som växer upp och får allt utan att själv behöva anstränga sig tror att de alltid kommer ha tillgång till välstånd även när de gett bort allt de hade.

  2. Mikael skriver:

    Thomas Jackson är en av sveriges mest kunniga psykiater. Läs hans inlägg om varför barnen simulerar sjuka och hur föräldrarna får dem att göra det.
    Du kanske undrar om det är möjligt att föräldrar offrar ett barn för familjens bästa? Ja så kan det faktiskt vara. I början trodde ingen på att föräldrar var beredda att mörda sitt barn för familjens heder men idag är det en accepterad sanning.

  3. Karl skriver:

    Sverige har kanske världens mest generösa asylpolitik.

    Det kanske har undgått dig, men Sverige har idag stora sociala problem, och en invandringspolitik som äter upp allt större del av statsbudgeten.

    Problem som du vill göra värre. Bryr du dig överhuvudtaget om landet fungerar och hur folk här har det? Eller skiter du i det eftersom det mest är ”bortskämda” svenskar som drabbas? Hur kan du stå för en politik som lett till att antalet anmälda våldtäkter i sverige ökat med omkring 600% sen 75? (BRÅ) Hatar du svenska tjejer?

    Du tror säkert att du är en god människa, men man måste ha längre perspektiv än det första ledet av konsekvenser.

    • greenjessica skriver:

      Jag vet att Sverige har en generös flyktingpolitik jämfört med andra länder men jag ser inte det som en motsättning mot att göra den svenska även human.

  4. Mikael skriver:

    Jessica, jag har tittat lite på din blogg och inser att du menar väl. Känns tråkigt att behöva ha en massa negativa synpunkter men tyvärr är inte världen ett paradis där alla är goda och värda tilltro. Det finns miljarder människor i andra länder som inte har haft förmånen av att ha haft förfäder som har skapat välstånd, frihet och trygghet.

    Många av dessa är beredda att gå långt för att ta över det du har fått. Om du vill vara generös föreslår jag att du i första hand ger bort det du själv har arbetat ihop.

    Det som vi andra betalar i skatt behövs för att fortsätta bygga samhället så att även våra barn har en bra tillvaro. Den tråkiga sanningen är att jag hade en bättre uppväxt på 50-60 och 70-talet än vad mina barn har och allt pekar i fel riktning med ökande otrygghet och sämre villkor för unga. Detta är tyvärr till viss del en följd av den generösa inställning till invandring du förespråkar i kombination med en misslyckad invandringspolitik.

    • greenjessica skriver:

      Det är verkligen sorgligt att se att du tror att människor är onda eller goda beroende på om dom är födda i Sverige eller inte. I min värld är verkligheten betydligt mer nyanserad än så.

  5. Kitty skriver:

    Gubbar, gubbar.. Tråkdiskussionerna tycker jag ni kan kräka ur er hos Thoralf, där passar de bättre.

Kommentera

