Evidensbaserad hälsodesign

Ett begrepp som kanske inte är så känt än här i Sverige i alla fall. Jag hade vissa problem att hitta vilket begreppet på svenska, men det visade sig vara en direkt översättning från engelskan.

Jag hörde om evidensbaserad hälsodesign i februari i år när jag tillsammans med några kollegor var på en konferens om grön rehabilitering. Det var en av de intressantaste konferenser jag varit på, det var föreläsare från alla möjliga varienater av grön rehabilitering. Med det allra intressantaste föredraget hölls av professor Ulrich, Texas University.

Han pratade om hur man med hjälp av naturen kan minska framförallt stress och smärta. En minskning av smärtupplevelsen som leder till mindre användning av smärtlindring och dessutom kortare tid för patienten att ligga inlagd på sjukhuset. Professor Ulrich visade forskningsresultat som för mig var väldigt häpnadsväckande. Tänk att bara utsikten från sjukbädden kan minska tiden i sjuksängen med ett eller två dygn. Här finns verkligen mycket att hämta både ur patients synvinkel och ur ekonomisk synvinkel.

Numer ser jag der som min mission att få till evidensbaserade hälsodesign i landstinget i Kalmar län.

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

