Bantningsbloggen

Ni som läser min blogg kommer kanske ihåg att jag var ganska upprörd för en tid sedan då Östran ondgjorde sig över Hälsoutmaningen, utmaningen som står mellan majoritet och opposition i landstinget. Två reportrar skrev om utmaningen som en bantningstävling och ifrågasatte vilka signaler som vi sänder ut med tanke på rådande kroppsideal.

Nu startar Östrans chefredaktör en BANTNINGSBLOGG! Jag undrar hur dom tänker? Nu kan man helt plötsligt banta med Ulf Carlsson. Jag har inga problem med Ulf vill minska sin vikt eller att han vill dela med sig av det till oss läsare. Däremot har jag vissa problem med att bli misstänkliggjod för att jag försöker få oss politiker att leva mer hälsosamt.

Jag förstår att undervikt är ett känsligt ämne och ett stort problem, men för det kan det inte vara så att det inte ens går att prata om övervikt och fetma.

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bantningsbloggen

  1. Agneta Adeen skriver:

    Kära Jessica!
    Får folk banta? Absolut. Själv har jag har aldrig bantat och kommer aldrig att göra det heller. Men jag har trots det gått ned i vikt. Det räckte med en hund och en stegräknare. Kilona rasade av.

    Jag hejar på min chef Ulf Carlsson som frivilligt försöker få ett lättare liv och som bloggar om det. Det har ju Sebastian Hallén (FP) också gjort, långt innan ”hälsoutmaningen fanns”. Ingen tävling alltså bara ett eget steg mot ett lättare liv. Beundransvärt.
    Jag har ingenting emot att landstingpolitiker bantar, satsar på hälsan eller framstår som goda förebilder. Jag missunnar ingen ett lättare liv.

    Det var inte det som var poängen i min kommentar till hälsoutmaningen. Det var själva tävlandet, som störde mig. Den ”offentliga invägningen” Att blocken ställs mot varandra. För det är väl den som minskat mest i vikt som vinner utmaningen?Hur mäter man annars hälsovinsten?
    Politiker, även på den högsta nivån är också människor. Ingen ska behöva skylta offentligt med sin vikt under täckmanteln att det är en ”rolig utmaning för en bättre hälsa” För mig är ett slags mobbning. Det är ingen bra signal oavsett om befolkningen är fet eller underviktig.

    Jag har kollegor här på tidningen som i all tysthet gått ned 25-30 kilo. De har aldrig utmanat mig eller någon annan till någon tävling. De har utmanat sig själva till ett hälsosammare och lättare liv. De har vunnit hälsa och självförtroende.
    Det beundrar jag.

    Vad jag vänder mig emot är alltså att vuxna människor måste TÄVLA om ett hälsosammare liv och att vi förutsätts applådera era tilltag.

    Ulf Carlsson utmanar sig själv. Han kan misslyckas och han kan lyckas. Men ingen annan här på tidningen måste stödbanta, Ingen annan tvingas upp på vågen i presshallen. Ingen annan fotograferas halvnaken. Det här är Ulfs eget beslut. Och för hans egen skull hoppas jag att han lyckas.

    • greenjessica skriver:

      Tack Agneta för din kommentar. Vi har i mångt och mycket samma tankar om hälsa kan jag se av det du skriver. Det grundläggande för min tanke med hälsoutmaningen är just att jag och mina politiker kollegor ska känna sig motiverade att utmana sig själva. Eftersom jag tror att det är roligare och lättare att göra detta i grupp föddes idén om att även utmana varandra över blockgränsen. I min grupp, majoriteten, har vi alla varit tända på idén att tillsammans hjälpa varandra till en bättre hälsa och vi har under hela året tränat tillsammans. Hur det är inom oppositionen med den personliga utmaningen vet jag inte eftersom jag inte har hört deras diskussioner om utmaningen, men min förhoppning är ju att dom är lika intresserade som vi eftersom dom tackat ja till utmaningen.

      Sen kan man ju ha lite olika åsikter om tävlingsmomentet, att utmaningen för att kunna få en början och ett slut måste kunna bedömas. Det överordnade för mig är att hitta vägar för att leva hälsosammare, behövs det ett tävlingsmoment för att få med de andra så må det vara hänt!

Kommentera

