Fredag

Äntligen fredag, det är lika skönt varje vecka. Jag kommer antagligen att vara tvungnen att antingen förbereda mat inför morgondagens födelsedagskalas eller så måste jag städa lite när jag kommer hem. Men det är bara roligt och det kan göras i maklig takt.

Läste precis i Dagens Medicin om hur fantastiskt smart vårt immunförsvar är. Nu tror man nämligen att anledningen till att den nya influensan inte fick en så snabb och allmänspridning som alla experter befarade var det förkylningsvirus som härjar på sensommaren. Vi blev helt enkelt förkylda istället och det har jag märkt runt omkring mig att många har varit förkylda och det verkar vara en seg förkylning som sitter i länge. Men den verkar ju mindre riskabel än den nya influensan.

Men det sägs inget om huruvida det ger bestående skydd eller om det bara var högst tillfälligt vi klarade oss. Är en förkylning lika bra som ett vaccin?

Det här inlägget postades i Hälso- och sjukvård och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

