En tävling till

Du har nu chansen att vinna en värdecheck på 100 kr på det nya klimatsmarta toalett- och hushållspappret Edet Soft Eco eller Edet Cuisine Eco. Pappret är gjort av 100% returfiber och har en förpackning tillverkad av majs, en förnyelsebar råvara.
Här får du både ett mjukt och vitt papper samtidigt som du är miljövänlig. Allt du behöver göra är att svara på nedanstående fråga senast den 11/10 2009. Skicka ditt svar och din adress till jessica.rydell@mp.se
5 vinnare vinner varsin värdecheck på 100 kr vardera! (Kommer med posten)

Fråga: Hur mycket toapapper använder svensken i genomsnitt per år?

Ja det kan man verkligen undra? Hemma tycker jag att det går åt ohyggliga mängder, men sen är vi ju fem stycken också. Lycka till!

Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till En tävling till

  1. sven ryglert skriver:

    Skall det vara uttryckt i kilo eller antal?

    Antal beror ju på vilket papper man köper. Det minst sagt luftiga som tar slut innan man hinner stänga badrumsdörren, eller det där stenhårt packade som man får slita hund för att få fram den första biten på.

    Kilo borde ju vara mer ackurat men vem sjutton väger toalettrullarna? Jo jag gjorde det nu och våran rulle vägde 185gr och vi gör kanske av med 2 i veckan vilket blir 104 stycken per år. Det vill säga runt 19,2 kg toa papper per år. Då kan jag tillägga att vi är sex i familjen och ofta har ett ett flera barn/ungdomar extra hemma.

    Hur många familjer i Sverige består av två vuxna och fyra barn?
    Hmm genomsnittet ligger väl fortfarande på 2,5 om man delar och gångar lite och trixar…… äsch jag googlar det i stället….

    Aha ungefär 7,8 kg per människa (obs människor, inga djur räknades tydligen) det gör alltså 42 stycken rullar per person… 7,8*2,5=19,5Kg eller 105st rullar per familj….

    Sammanfattning:
    Vår familj avverkar, trots en övertalighet i familjekonstellationen, lite mindre än genomsnittet och det är 104st rullar eller 19,2Kg toapapper per år.

    Slutledning:
    De som prenumerar på en dagstidning bör välja en mjuk tidning och återanvända tidningen som dasspapper direkt. Vi andra som använder Internet kan med gott samvete använda papper avsett för ändamålet… fattar ni vitsen? Ändamålet.

    • greenjessica skriver:

      Intressant utläggning, Svenne, men vill du vara med i tävlingen och kanske slippa köpa några av alla dina rullar får snällt skicka ditt svar via e-post. Det går bra med kg eller antal. 🙂

      • sven ryglert skriver:

        Kära Greenjessica
        Jag upptäckte ett räknefel i min uträkning. 2,5 barn per familj är ju bara halva sanningen av hur en familj ser ut. Jag glömde de vuxna. Ett oförlåtligt misstag som jag skäms över, så jag kommer att diskvalificera mig själv från tävlingen och köpa Aftonbladet inför kommande toalettbesök.

      • greenjessica skriver:

        Helt oförlåtligt, men ingen är perfekt!

  2. Kitty skriver:

    15 kilo

  3. Ping: Edet Eco – ett miljövänligare toapapper | Ekoshoppa.se

  4. Julia skriver:

    15 kilo! 🙂

  5. suss skriver:

    15 kilo. Gör vi inte annat än sitter på toa??? = )

  6. Siv skriver:

    Jag vill vara med och tävla om toalett-eller hushållspapper från Edet.
    15 kg förbrukar medelsvensken på ett år.

    Jag försökte maila på din adress du angett men det gick inte, Hoppas att det går bra att jag skriver här istället.

  7. Edun skriver:

    Det blir ungefär 15 kg per år eller ca 160 rullar. Tänkvärt och absolut en produkt där man kan försöka vara medveten i sit val. Det är ju tyvärr svårt att dra ner förbrukningen alltför mycket

  8. Anki skriver:

    jag vill gärna vinna toapapper !!! vi använder ju i snitt 15 kg/160 rullar per år!!! OTROLIGT!!!!

  9. Peter Krapotkin skriver:

    Jag vet att det är 11,3 kg /år per person

  10. 15 kilo toapapper används per år av oss svenkar och ja du det här skulle vara kanon att vinna pga att pga att det är ett nödvändigt måste att ha till hands när man är nödig eller snorig mm. Attans vilket bra pris så nu hoppas jag på att vinna med vänliga hälsningar jeanette:)

  11. Jeanette skriver:

    Vi använder ungefär 15 kg per år eller ca 160 rullar

Kommentera

