På skuggsidan

Ibland känns det lite tröstlöst. Jag tänker på när vi i länet, ofta i bred samsyn mellan partierna, försöker övertyga statliga myndigheter om våra infrastukturbehov. Har vi hamnat i moment 22?

Jag kanske tar i lite men lite sanning ligger det i botten av påståendet ovan. Alla här i länet vet att vi behöver bättre infrastuktur för att överleva. Satsas det inte på infrastruktur och kommunikationer påverkar det företagens möjligheter att utvecklas och det är negativt för arbetsmarknaden. En ond spiral!

Nu är det dags igen. Jag hyllade den statliga utredningen som presenterades i början av veckan för den pekade på att Sverige behöver höghastighetståg. Det vill jag fortfarande hylla men den föreslagna sträckningen hyllar jag inte.

Varför försöka dra spåret så långt åt väster? Då kommer det bli svårt för oss här i länet att få någon nytta av den. Borde den inte av rättviseskäl gå mer i mitten av landet, så alla i södra Sverige kan dra nytta av den?

Det här inlägget postades i Infrastruktur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

