Mat och klimat

Läser i Barran om Per Holmberg som varit i Nybro och föreläst om Mat och Klimat. Ett tema som jag tycker är väldigt intressant, hade gärna varit där om jag vetat om att han skulle komma.

Det är skrämmande att maten vi äter orsakar en tredjedel av vår klimatpåverkan. Vi har byggt in oss i ett systemfel orsakat till stor utsträckning av den välfärd som vi har här i västvärlden. Vår djurhållning i kombination med vårt ökande köttätande och matens världsomspännande tillverkningsprocesser genererar stora koldioxidutsläpp.

Vi som konsumenter måste ställa krav på maten vi köper och på hur och var maten är producerad. Det är inte alltid så lätt att tänka på. Jag vet själv hur det är när jag är på väg hem från jobbet, precis har hämtat på dagis, barnen är trötta, hungriga och därmed lite gnälliga, inte är det första jag tänker på då att handla klimatsmart! Då det gäller att göra det så enkelt som möjligt för sig. Jag har efterhand lärt mig vad som är bäst ur miljösynpunkt i de allra flesta fallen.

Det enklaste valet är att alltid ta en ekologisk produkt när det finns det. Det andra valet står alltid mellan kött eller inte kött. Med de två valen kommer man i alla fall en bit i sitt miljöarbete som konsument och kommer alla så långt, ja, då börjar det hända grejer!

Det här inlägget postades i Mat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mat och klimat

  1. Magnus A skriver:

    Att det är enighet mellan forskarna om att det eisterar ett klimathot är fektiskt allt annat än sant! (Det visar olika studier, bl a en omfattande av ett par som inte är ”skeptiker”, klimatolog professor Hans von Storch och biolog professor Dennis Bray.)

    Se gärna ett videoklipp med en atmosfärsforskare och professor som jag bloggade igår:

    http://klimathot-gameover.blogspot.com/2009/09/klokt-om-co2-av-christy.html

    mvh, Magnus

Kommentera

