Slagfältet

Hade i natt uppgiften, precis som många andra tonårsföräldrar, att hämta hem äldsta dottern från gymnasiediskot inne i Kalmar.

Synen som mötte mig inne i stan gav faktiskt en chock. Mängder med väldigt fulla ungdomar mer eller mindre vobblade omkring. Det är verkligen beklämmande. Och när jag kom körande längst Olof Palmesgata vid halv två tiden såg jag heller inga föräldrar eller andra vuxna som var ute. Det är ju möjligt att det fanns nattvandrande vuxna närmare Vallen och på Larmtorget, men där var jag aldrig.

Polisen verkar ha gjort ett bra jobb men dom är ju inte så många att dom kunde ta hand om alla ungdomar som behövde det.

Nä, jag känner stor tvekan mot att över huvudtaget låta min dotter vistas på ett gymnasiedisko fler gånger om det är en sådan miljö som möter henne på gatorna.

Hörde att kommunfullmäktigeledmöter i Oskarshamn ställer upp som nattvandrare ett par gånger om året. Måste kolla hur vi har det här i Kalmar.

Det här inlägget postades i Lokalt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Slagfältet

  1. Harry skriver:

    ……..släpp fångarne loss det är …….

  2. Joost skriver:

    Häxjakt mot alkohol.
    Så länge föräldrar inte vet hur att umgåss med sprit kan man skicka så mycket polis som man vill. Det funkar inte, ungdomar hittar alltid på nya grejer.
    Eller startar med knark som amfetamin.. snarare lättare att få tag i än alkohol.

    Det funkar inte med Svea-Taliban!

    Sharia? Förbjuda allt?

    Bara i Sverige med sina trångsynta alkohollager ser man så mycket alkoholmisbruk hos ungdomar.

    • greenjessica skriver:

      Moraltant eller inte, när jag ser så många ungdomar så fulla samtidigt kan jag givetvis inte annat än reagera. Det var verkligen ingen rolig syn. Sen är det ju allmänt känt att i fyllans spår kommer också andra mindre angenäma händelser. Till exempel misshandel och andra våldsbrott. Vad som verkligen gör mig bekymrad är att flera av de ungdomar som var på stan i torsdags riskerade att utsättas för eller att utsätta någon annan för handlingar som inte är reparabla.

      Sen handlar det ju väldigt mycket om vilken attityd vi föräldrar har till alkohol. Barn gör inte som man säger åt dom utan som man gör, heter det ju och det ligger mycket i det!

Kommentera

